Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Úřad práce varuje před podvodníky

Úřad práce, ilustrační fotografie
Úřad práce, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

V poslední době se zaměstnanci Úřadu práce ČR, setkali s několika případy podvodného jednání, kdy se zástupci některých firem vydávali za sociální pracovníky ÚP ČR. Poté, co je lidé vpustili do svých příbytků, vyšlo najevo, že se z nich snaží vymámit prostřednictvím „výhodné“ koupě peníze. Úřad práce ČR proto apeluje na veřejnost, aby do bytů nevpouštěla nikoho bez předchozího ověření. Jeho zaměstnanci se v rámci sociálních šetření, popřípadě šetření v místě, vždy prokazují služebním průkazem společně se zvláštním oprávněním jako doložkou služebního průkazu, a jsou vázáni při výkonu své práce dodržováním zákonných předpisů.

V průběhu června 2015 provedli zaměstnanci ÚP ČR 14 641 sociálních šetření a 2 802 šetření v místě. Cílem těchto činností je získání informací o životní, sociální a ekonomické situaci žadatele. Úředníci mohou jejich prostřednictvím ověřit, jestli se konkrétní klient skutečně nachází v podmínkách, které ho opravňují k nároku na dávku, její výši a výplatu, včetně trvání výplaty příspěvku. Sociální šetření, popřípadě šetření v místě, probíhá v přirozeném prostředí žadatele. Úředníci je mohou provést plánovaně, po předchozím upozornění klienta, ale také neohlášeně.

Jak už bylo řečeno – všichni zaměstnanci ÚP ČR, kteří vykonávají sociální šetření/šetření v místě, se musí při každé návštěvě prokázat služebním průkazem společně se zvláštním oprávněním, jako doložkou služebního průkazu. Oprávnění, jež vydává příslušná krajská pobočka Úřadu práce ČR nebo Ministerstvo práce a sociálních věcí, obsahuje označení účelu vydání, číslo služebního průkazu, jméno, popřípadě jména, a příjmení zaměstnance a identifikační údaje vydávající krajské pobočky ÚP ČR nebo MPSV. Informaci o provedeném šetření pak zaznamenávají zaměstnanci ÚP ČR do spisu konkrétního klienta.

Při vlastním sociálním šetření/šetření v místě se (podle druhu dávky, o kterou klient žádá) posuzuje, zda žadatel žije v bytě nebo v domě, jak velkou plochu obývá se všemi společně posuzovanými osobami, jestli má garáž, zahradu, jak je vybavená domácnost, jak zvládá základní životní potřeby nebo třeba jak komunikuje s okolím či v rámci rodiny.

Témata:  Úřad práce

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy