Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Mýto slaví. Za první pololetí se vybralo téměř pět miliard korun

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Na elektronickém mýtném se za první pololetí letošního roku vybralo více než 4,8 miliardy korun. Meziročně se tak jedná o 12procentní růst. Vyplývá to ze statistik tuzemského provozovatele mýtného systému.

Největší výběr na mýtném byl minulý měsíc, kdy růst proti loňskému červnu přesáhl 16 procent. Kromě lednového zdražování cenových tarifů za tím stojí také růst kamionové dopravy. Dokládá například zvýšení počtu mýtných transakcí, plateb kamionů a dalších vozidel s hmotností nad 3,5 tuny pod mýtnými branami. Ty meziročně vzrostly o 8,3 procenta více na 200 milionů transakcí.

Opačně je na tom pokles snižování průměrné ceny transakcí na 23,63 Kč v červnu. Přitom ještě v lednu kamiony platily v průměru o 86 haléřů více. Za poklesem průměrné ceny stojí cenové zvýhodnění pro nejvyšší ekologickou kategorii motorů, neboť té se vyhnulo lednové zvyšování cen. Díky tomu se k ní registruje čím dál více kamionů.

V přehledu zemí se na platbách mýtného nejvíce podílí tuzemské přepravní společnosti, které zaujímají přes 53,5 procenta všech plateb. Za nimi se s velikým odstupem drží kamiony z Polska (13,3 procenta), Slovenska (11,66) a Maďarska (5,56 procenta).

Nejméně zaplatí kamiony z Tádžikistánu, San Marina a Izraeli. Kamiony z těchto zemí přes Česko totiž projíždí jen zřídka a na mýtném zaplatí řádově stokoruny. Například vozidela registrovaná v Izraeli zaplatila na mýtném za pololetí 227 korun.

Témata:  doprava

Související

Aktuálně se děje

7. srpna 2025 17:48

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy