Průlom ve vědě: Vědci objevili bezpečný způsob teleportace

V deníku Science byl v úterý zveřejněn článek od výzkumníků z univerzity v Delftu. Vědci v něm tvrdí, že se jim povedlo přenést informace mezi dvěma kvantovými částicemi, které od sebe byly vzdálené tři metry. Informuje server The New York Times.

Ilustrační fotografie

Byla by chyba představovat si kvantovou teleportaci jako technologii ze Star Treku, pomocí které můžete přenášet osoby a předměty. Jedná se „pouze" o převod kvantové informace z jedné částice na druhou, přičemž přenášená informace může být například otáčivý impuls elektronu. Aby šlo skutečně o teleportaci, nesmí se při převodu dat přenášet žádná fyzická hmota.

Povedený experiment nizozemských vědců definitivně potvrdil teorii, které nevěřil ani samotný Albert Einstein. Tato teorie říká, že částice, které jsou od sebe vzdáleny i několik světelných let, jsou spolu stále propojeny. Tím je myšleno, že stav jedné částice ovlivňuje stav druhé.

Tým vědců se nyní snaží experiment zopakovat se vzdáleností jednoho kilometru a více. Problém kvantové teleportace v minulosti spočíval v tom, že přibližně pouze jeden ze sto tisíců pokusů skončilo úspěchem. Vědci z Delftu však tvrdí, že jejich experimenty mají 100% úspěšnost. To by mohlo znamenat, že od kvantových počítačů a internetu nás dělí už jen malý krůček.

Témata: věda