Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vedro přetěžuje klimatizace v českých vlacích

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: České dráhy

Současné horké počasí komplikuje cestování na železnici. Klimatizace ve vlacích často přestává kvůli vysokým teplotám stačit, například České dráhy v posledních dnech zaznamenaly zvýšený počet poruch. Vyplývá to z informací dopravce pro ČTK. Cestující mají ve vozech, kde je garantována klimatizace, nárok při její poruše na odškodnění.

"S nástupem vysokých teplot v posledních týdnech jsme zaznamenali zvýšený počet poruch klimatizací, jejich počet se nicméně nevymyká stavu v předchozích letech," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dodal, že přes průběžnou údržbu techniky jsou v létě klimatizace pod extrémním zatížením, což vede k závadám. Vozy s porouchanou technikou většinou dopravce odstavuje ve stanicích s opravárenskými kapacitami, v provozu je pak nahrazuje jinými vozy.

Jednotlivé případy, kdy je vlivem vysokých teplot omezená účinnost klimatizace, řeší i RegioJet. Dopravce se je podle mluvčího Aleše Ondrůje snaží řešit okamžitě. Ondrůj dodal, že riziko snížené účinnosti klimatizací se obecně zvyšuje při teplotách nad 30 stupňů.

Největší železniční dopravci cestujícím poskytují v případě nefunkční klimatizace kompenzace. Ještě předtím se však dopravci snaží pasažérům najít místa, kde technika funguje. Není to přitom záležitost pouze letních dnů, odškodnění dopravci poskytují například i při nefunkčním topení v zimě. Kompenzace se však vztahují pouze na cestující ve vozech, kde je klimatizace předem garantovaná. Pokud je podle jízdního plánu vozidlo bez klimatizace, pasažéři na odškodnění nárok nemají. Počty poskytnutých kompenzací, ani náklady na ně dopravci neevidují.

U Českých drah dostávají pasažéři jednorázové odškodnění 30 korun. Žádosti o kompenzace vyřizuje na místě průvodčí vlaku, pasažéři přitom musí ukázat jízdenku. RegioJet podle mluvčího dává kompenzace až do 100 procent z ceny jízdenky, přičemž cestujícím, kteří mají u dopravce zákaznický účet, je odškodnění poskytováno automaticky, aniž by pasažéři museli něco vyřizovat.

České dráhy mají klimatizaci zhruba v 1100 vozech, což je asi třetina vozového parku státního dopravce. Ve výbavě ji mají všechny dálkové vlaky a také část rychlíků a osobních vlaků. Nové vlaky společnost podle Joklíka kupuje už pouze s klimatizací.

RegioJet má podle Ondrůje s výjimkou spacích vozů plně klimatizovaný vozový park. To samé platí pro dalšího soukromého dopravce Leo Express.

Česko zasáhla v posledních dnech tropická vedra. Na řadě míst republiky se objevila i letošní první tropická noc, kdy celou noc neklesly teploty pod 20 stupňů.

Témata:  vlaky klimatizace české dráhy

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy