Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ministerstvo neví, jak začlení technické vzdělávání do rozvrhu žáků

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Foto: Lukáš Henzl, MoneyMAG.cz

Ministerstvo školství zatím nemá jasno, jakým způsobem by se měla začlenit výuka praktických technických dovedností do rozvrhu školáků. Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) jde o jednu z priorit při chystaných úpravách v obsahu učiva na školách, zároveň chce ale zohlednit i další změny ve vzdělávání. Ministerstvo školství to dnes sdělilo na dotaz ČTK. Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček minulý pátek řekl, že tento týden bude mít s ministerstvem závěrečné jednání o tom, jak udělat z techniky povinný předmět.

"Pan ministr Plaga souhlasí s tím, že komplexní technické dovednosti, které do sebe zahrnují například i přírodovědné znalosti, matematiku či programování, patří v rámci revize rámcových vzdělávacích programů mezi priority. Tato revize však musí probíhat systematicky a počítat s dlouhodobým výhledem. Nechystáme zde plán výuky na dva roky, ale je třeba určit, jak má vzdělávání vypadat v roce 2030 a později. Technika tedy patří mezi priority, ale jestli to bude jedna hodina týdně, to v tuto chvíli nedokážeme říct," napsalo ČTK tiskové oddělení ministerstva školství.

Havlíček, který je zároveň místopředsedou Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI), minulý týden po jednání rady řekl, že se nyní dokončují diskuze o podobě nového předmětu Technika. "Je to předmět, který je připravený. Příští týden mám závěrečné jednání s ministerstvem školství o tom, jakým způsobem ho dostat do režimu povinných předmětů," uvedl v pátek.

Na potřebě zavedení nového předmětu se podle dřívějšího vyjádření premiéra Andreje Babiše (ANO) domluvil Plaga se zástupci vlády a podnikatelů. Ministerstvo školství pak uvedlo, že se zesílením důrazu na techniku v rozvrhu počítá. Způsob jejího začlenění do rozvrhu by podle něj ale mělo být součástí diskuze o celkové revizi takzvaných rámcových vzdělávacích programů, které určují obsahy učiva.

V debatě s odborníky, kterou Plaga zahájil na konferenci na konci února, se zatím o rozsahu a podobě konkrétních předmětů nemluvilo. Podle Havlíčka by žáci na druhém stupni základních škol mohly mít předmět povinně buď jednu hodinu týdně, nebo dvě hodiny jednou za dva týdny.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků prosazuje větší podporu technického vzdělávání dlouhodobě. Záměr navrátit do škol předmět, kterému se dříve říkalo dílny, ale dosud narážel na chybějící prostory ve školách i jejich zastaralé vybavení, nedostatek místa v rozvrhu a málo peněz.

Požadavky na rozšíření výuky mají i odborníci na další předměty. Například Jednota českých matematiků a fyziků chce, aby děti mezi šestou a devátou třídou základní školy měly hodinu matematiky každý den v týdnu ve všech ročnících, zatímco nyní ji většinou mají maximálně čtyřikrát v týdnu. Další požadavky na úpravy v rozvrhu mají také sportovci, kteří by chtěli prosadit místo dvou povinných hodin tělocviku alespoň tři. Obsah výuky je přitom podle zjištění České školní inspekce v současné době přeplněný.

Témata:  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy školství

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy