Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ministerstvo neví, jak začlení technické vzdělávání do rozvrhu žáků

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Foto: Lukáš Henzl, MoneyMAG.cz

Ministerstvo školství zatím nemá jasno, jakým způsobem by se měla začlenit výuka praktických technických dovedností do rozvrhu školáků. Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) jde o jednu z priorit při chystaných úpravách v obsahu učiva na školách, zároveň chce ale zohlednit i další změny ve vzdělávání. Ministerstvo školství to dnes sdělilo na dotaz ČTK. Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček minulý pátek řekl, že tento týden bude mít s ministerstvem závěrečné jednání o tom, jak udělat z techniky povinný předmět.

"Pan ministr Plaga souhlasí s tím, že komplexní technické dovednosti, které do sebe zahrnují například i přírodovědné znalosti, matematiku či programování, patří v rámci revize rámcových vzdělávacích programů mezi priority. Tato revize však musí probíhat systematicky a počítat s dlouhodobým výhledem. Nechystáme zde plán výuky na dva roky, ale je třeba určit, jak má vzdělávání vypadat v roce 2030 a později. Technika tedy patří mezi priority, ale jestli to bude jedna hodina týdně, to v tuto chvíli nedokážeme říct," napsalo ČTK tiskové oddělení ministerstva školství.

Havlíček, který je zároveň místopředsedou Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI), minulý týden po jednání rady řekl, že se nyní dokončují diskuze o podobě nového předmětu Technika. "Je to předmět, který je připravený. Příští týden mám závěrečné jednání s ministerstvem školství o tom, jakým způsobem ho dostat do režimu povinných předmětů," uvedl v pátek.

Na potřebě zavedení nového předmětu se podle dřívějšího vyjádření premiéra Andreje Babiše (ANO) domluvil Plaga se zástupci vlády a podnikatelů. Ministerstvo školství pak uvedlo, že se zesílením důrazu na techniku v rozvrhu počítá. Způsob jejího začlenění do rozvrhu by podle něj ale mělo být součástí diskuze o celkové revizi takzvaných rámcových vzdělávacích programů, které určují obsahy učiva.

V debatě s odborníky, kterou Plaga zahájil na konferenci na konci února, se zatím o rozsahu a podobě konkrétních předmětů nemluvilo. Podle Havlíčka by žáci na druhém stupni základních škol mohly mít předmět povinně buď jednu hodinu týdně, nebo dvě hodiny jednou za dva týdny.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků prosazuje větší podporu technického vzdělávání dlouhodobě. Záměr navrátit do škol předmět, kterému se dříve říkalo dílny, ale dosud narážel na chybějící prostory ve školách i jejich zastaralé vybavení, nedostatek místa v rozvrhu a málo peněz.

Požadavky na rozšíření výuky mají i odborníci na další předměty. Například Jednota českých matematiků a fyziků chce, aby děti mezi šestou a devátou třídou základní školy měly hodinu matematiky každý den v týdnu ve všech ročnících, zatímco nyní ji většinou mají maximálně čtyřikrát v týdnu. Další požadavky na úpravy v rozvrhu mají také sportovci, kteří by chtěli prosadit místo dvou povinných hodin tělocviku alespoň tři. Obsah výuky je přitom podle zjištění České školní inspekce v současné době přeplněný.

Témata:  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy školství

Související

Aktuálně se děje

5. prosince 2024 10:50

4. prosince 2024 9:54

3. prosince 2024 10:12

Situace v českém průmyslu se zhoršuje už dva a půl roku. Trumpova cla zatím obavy nebudí

Provozní podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se letos v listopadu v porovnání s říjnovou situací dále zhoršily, a to výrazněji, než očekávala drtivá většina analytiků oslovených agenturou Bloomberg. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy