Na internetu hrozí spotřebitelům nástrahy, které si mnohdy ani neuvědomují. Zneužití osobních údajů je přitom čím dál častější. Nezisková organizace dTest připravila ve spolupráci s Evropskou spotřebitelskou organizací BEUC online hru, která má zvýšit povědomí spotřebitelů o tom, jak chránit své osobní údaje na internetu.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) posílilo práva spotřebitelů, ale nenaučilo je správnému chování a ostražitosti. Spotřebitelé nevědí, jak mít své údaje pod kontrolou a jak jednat, když jsou jejich práva porušena. Cílem interaktivní hry s názvem Než řekneš ANO dostupné na www.nezreknesano.cz je pomoci uživatelům internetu překonat nástrahy, které souvisí s bezpečností přístupových hesel, nakupováním v e-shopu nebo komunikací na sociálních sítích.
Princip webové hry je jednoduchý: Do děje hráč zasahuje tak, že činí ze svého pohledu nejlepší z nabízených rozhodnutí. „Hravou formou si osvojíte pravidla bezpečného chování na internetu, abyste se nestali oběťmi vydírání nebo zneužití osobních dat. Ve hře na sebe berete role snoubenců, kteří plánují svatbu a řeší řadu běžných situací,“ popisuje hru Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Práva spotřebitelů se díky hře přesunou z teoretické roviny GDPR do praxe. Spotřebitelé si vyzkouší, jak využít právo na odstranění online obsahu, který je poškozuje. Dále se dozví, jak odhalit podvodný e-mail nebo jak se nenechat okrást kyberzločinci.
Vloni dTest natočil úspěšný seriál krátkých osvětových videí „GDPR bez paniky“ a na webu zveřejnil řadu článků a užitečných rad. Letos se rozhodl přiblížit problematiku ochrany osobních údajů formou zábavné hry „Než řekneš ANO“, kterou bude šířit zejména mezi studenty a mladými spotřebiteli na školách i na sociálních sítích.
Související
15. září 2021 10:08
3. září 2021 10:45
17. května 2019 9:30
27. listopadu 2018 12:20
13. července 2018 15:44
7. června 2018 9:51