Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Google vás sleduje všude. dTest podává stížnost kvůli porušení GDPR

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Na základě výzkumu publikovaného dnes našimi kolegy z norské organizace Forbrukerrådet jsme se rozhodli podat stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým způsobem sleduje polohu svých uživatelů. „Spolu s námi bude stížnost v následujících dnech podávat dalších šest spotřebitelských organizací z různých částí Evropy. Všechny zapojené subjekty jsou členskými organizacemi Evropské spotřebitelské organizace BEUC,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Smartphony s námi chodí úplně všude. Mobilní operační systém Android od společnosti Google používají přibližně 2 miliardy zařízení, což z něj činí celosvětově nejrozšířenější operační systém. Systém používá většina výrobců chytrých telefonů, jako je Samsung, Huawei nebo Sony. Skrytou podmínkou smartphonů s tímto operačním systémem však je, že k nim uživatelé de facto musejí mít také Google účet.

Údaje o poloze mohou o lidech odhalit mnohé, včetně náboženského (docházení na bohoslužby) a politického přesvědčení (navštěvování demonstrací), zdravotního stavu (pravidelné návštěvy nemocnice) a sexuální orientace (navštěvování určitých barů). Výzkum ukazuje, že Google shromažďuje data o poloze uživatelů prostřednictvím služeb „Historie polohy“ a „Aktivita na webu a v aplikacích“, jež jsou integrovány do všech Google účtů. „Společnost používá různé triky a praktiky, aby zajistila, že uživatelé budou mít tyto služby zapnuté, a neposkytuje jednoznačné a srozumitelné informace o tom, co to vlastně znamená,“ podotýká Zelený.

Tyto nekalé praktiky nechávají spotřebitele v nejistotě ohledně využívání jejich osobních údajů. Google navíc spotřebitelům reálně neposkytuje ani jinou možnost než tu, že poskytnou své údaje o poloze, které pak mohou být použity k mnoha účelům včetně cílené reklamy.

„Jako spotřebitelská organizace namítáme, že tyto praktiky nejsou v souladu s GDPR, jelikož Google postrádá platný právní základ pro zpracování těchto osobních údajů. Výzkum především ukazuje, že souhlas poskytnutý za uvedených okolností není svobodný,“ říká Zelený. K tomu dTest dále podotýká, že Google nemůže použít jako právní základ pro získávání a zpracovávání údajů o poloze tzv. oprávněný zájem, který umožňuje zpracovávat některé osobní údaje pro marketingové účely bez souhlasu. Shromažďování údajů o poloze má zcela zásadní dopad na základní práva a svobody jednotlivce, takže je ke zpracování těchto údajů nutný souhlas.

„Díky GDPR mají mít uživatelé kontrolu nad svými osobními údaji, což klamavé praktiky Googlu znemožňují. Pravidla GDPR je potřeba jednoznačně a efektivně vymáhat. Není možné, aby se korporace tvářily, že vše dodržují, a přitom obcházely závazné právní předpisy. A to nehledě na význam nebo globální rozsah dané společnosti,“ uzavírá Zelený.

Témata:  dTest Google GDPR

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy