Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zájem o korejské a čínské automobily dramaticky roste. Češi ztrácí zájem o francouzské a italské značky

Karolína Topolová
Karolína Topolová
Foto: Archiv Karolíny Topolové

Roste počet prodejů ojetých vozů, dynamika tohoto růstu bude akcelerovat, především díky očekávaným klesajícím úrokovým sazbám a vyšším cenám nových automobilů. Nejprodávanějšími vozy současnosti jsou vozy Škoda Octavia v hatchback provedení. Roste zájem o korejské a čínské automobily, klesá zájem o francouzské a italské značky. O vývoji trhu jsme si povídali s generální ředitelkou a předsedkyní představenstva AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, Karolínou Topolovou. 

Minulý rok jsme byli svědky vysoké inflace, vyšších cen energií, zvýšených nákladů domácností, jak se tyto skutečnosti promítly do prodejů ojetých vozů?

Naše prodeje byly v roce 2023 nejvyšší za celou dobu existence společnosti od roku 1992. V ČR, na Slovensku a v Maďarsku jsme prodali bezmála 100 000 vozů. Potvrzuje se tak naše dlouhodobá zkušenost, že při zhoršených ekonomických podmínkách stoupá zájem o ojeté vozy, které jsou cenově dostupnější než nové. Růst prodejů pokračuje i v letošním roce. Za první čtyři měsíce jsme prodali přes 35 000 vozů.

Oproti stejnému období minulého roku je to růst o 12 %. Duben 2024 byl s 9 463 prodanými vozy historicky vůbec nejsilnějším prodejním měsícem AURESu. Prodejní cíl pro letošek je ještě zhruba o desetinu vyšší, než loni. Pokud jde o důvody tohoto úspěchu, kromě vysoké poptávky za tím vidíme využití technologických inovací, a to zejména nasazení generativní AI v marketingu a v komunikaci se zákazníky a další posílení využití digitálních technologií využívajících unikátní data integrovaná v rámci našich výkupních i prodejních procesů.

Mohou pozitivnější makroekonomická data tuzemské ekonomiky dávat lepší výhledy do blízké budoucnosti?

Zcela určitě. Pravidelně monitorujeme trh ojetých vozů v celé střední Evropě, a v dubnu jsme poprvé po řadě měsíců zaznamenali drobný pokles cen. Prodeje ojetin také určitě budou akcelerovat díky klesajícím úrokovým sazbám, kdy lze čekat větší zájem o koupi vozů na úvěr. Současné ceny nových vozů zatím stále zákazníky nepřesvědčily k masivnějším nákupům.

O jaké vozy je v současné době největší zájem?

 Z karoserií jsou kvůli nízkým provozním nákladům stále nejžádanější hatchbacky. V Česku a na Slovensku jsou s mírným náskokem na druhém místě kombíky (26 %), na třetím SUV (24 %). V Polsku už kombi SUV předehnaly a mají 25% podíl na našich prodejích, kombíky pak jen 17,5%. Mírně, ale kontinuálně klesá poptávka po dieselových autech napříč všemi evropskými zeměmi, kde působíme. V Česku mírně stouply prodeje LPG, které se zdály být již na ústupu, ale to jen díky nabídce značky Dacia, která prodává hned několik modelů s tovární úpravou na LPG. Naopak rostou prodeje aut s automatickou převodovkou.

Jak se na trhu s ojetými vozy daří elektromobilům? Viděl jsem, že v nabídce jich máte již pěknou řádku, daří se prodávat i tyto vozy? Nemají kupující strach o stav baterie, která hraje asi nejdůležitější roli při výběru ojetého elektromobilu?

Prodeje elektromobilů rostou již několikátý rok násobně, i když stále tvoří jen zanedbatelnou část těch celkových. Rok 2023 hodnotíme z pohledu prodejních výsledků v oblasti elektromobility jako úspěšný. Překonali jsme náš cíl dosáhnout 10% podílu na sekundárním trhu téměř o 3 procentní body a dosáhli jsme podílu 12,3 %. Celkově jsme v roce 2023 prodali téměř 400 elektromobilů.

V roce 2024 bychom se chtěli dostat až na 1 000 prodaných elektromobilů. V ČR plánujeme zvednout tržní podíl až na 15 %, k čemuž nám pomůže otevření nového Centra elektromobilů a zánovních vozů v Praze – Čestlicích, které chystáme na červen. První čtvrtletí roku 2024 hodnotíme z pohledu prodejních výsledků v oblasti elektromobility jako velice úspěšné, ve skupině jsme prodali 126 elektromobilů, což je oproti stejnému období roku 2023 více než dvojnásobný růst.

Větší příliv elektrovozů se dá očekávat v nejbližších letech, v přímé návaznosti na prodeje nových. Protože chceme být v obchodování s použitými elektromobily na špici, vytvořili jsme už před časem speciální elektromobilní tým, který se věnuje všem aspektům elektromobility napříč firmou. Klíčovým faktorem pro úspěšný prodej je maximální transparentnost při uvádění stavu elektromobilu, což děláme u každého elektrického auta na našem webu. Myslím, že jsme v tomto momentálně před konkurencí hodně daleko. Kromě ukazatele SoH (stav zdraví baterie) zveřejňujeme například i skutečné dojezdy auta v různých ročních obdobích ve městě na dálnici a v kombinovaném provozu, ale i dobu nabíjení s využitím různých typů nabíjecích stanic. Podle našich zkušeností stav baterií elektromobilů není takový problém, jak se dříve odhadovalo a degradují mnohem pomaleji.

V České republice se prodá ročně kolem 650 tis ojetých vozů, zatímco prodej nových vozů je jen kolem 190 tis ks. Jaký odhadujete budoucí trend, budou se nůžky ještě více rozevírat a prodej ojetin bude růst dynamičtěji na úkor nových vozů?

Množství nových vozů na trhu bude záviset zejména na ekonomické kondici českých firem. Zhruba 90 % nových aut si totiž pořizují právě podnikatelé a firmy. Příliv nových vozů je samozřejmě důležitý pro trh ojetých aut, jinak dochází k nebezpečnému stárnutí celého autoparku, které už v České republice dosáhlo šestnácti let. Přílišné stáří aut je zátěží pro trh ojetin a zhoršuje jeho kvalitu. Doufáme, že se státu podaří do budoucna přijít s opatřeními, která stáří vozů v tuzemsku pomohou snížit.

Mění se nějak trendy prodejů z hlediska značek? Předpokládám, že nejprodávanější značkou bude Škoda, co další značky?

V posledních letech si pozici vylepšily korejské značky na úkor francouzských a italských. Například takový FIAT své pozice v segmentu osobních vozů už prakticky úplně vyklidil. Naopak KIA a Hyundai prodávají rok od roku více. Dramatický růst zažívají čínské značky, zejména MG.

Průměrné stáří vozového parku v České republice je 16 let, zatímco třeba v sousedním Německu je to necelých 10 let. Jak vidíte další vývoj? S nástupem drahých a ne zcela praktických elektromobilů je možné, že rozhodování mezi nákupem nového vozu a investicí do ojetého, bude ve větší míře ve prospěch právě starších vozů. Vidíte to také tak?

Ano, zaznamenali jsme, že zákazníci si stále častěji kupují ojeté vozy na překlenutí doby mezi nástupem elektromobility s vozy za vysoké ceny a dobou, kdy by mohly elektromobily zlevnit na přijatelnější mez. Chtějí si prostě koupit ještě poslední „spalovák“, ale nechtějí investovat do nového vozu, jejichž ceny z nichž udělaly pro řadu zákazníků nedostupné zboží.

Do České republiky se začaly dovážet první čínské značky, jednou z prvních značek je bývalá britská značka MG. Dnes na trhu nabízí několik zajímavých a cenově určitě hodně atraktivních vozů. Viděl jsem, že tuto značku máte ve své nabídce, jak se zákazníci tváří na nákup čínských vozů. Panuje u nich stále nejistota nebo je tato nervozita otupena atraktivní cenou, přičemž spolehlivost vozu jde trochu stranou?

Díky modernímu designu, komfortním jízdním vlastnostem a dostupné ceně značka MG postupně získává stále více zákazníků. Jen v Mototechně se modelů této značky prodalo letos již dvojnásobek toho, co vloni za celý rok. Na celém českém trhu pak nabídka za první dva měsíce roku vzrostla trojnásobně. Velký zájem o tyto vozy je i do dlouhodobého pronájmu. Jen v Mototechna Drive se modely MG pronajmou vždy do tří dnů od uveřejnění v nabídce. Navíc je v tuzemsku dobře rozvinutá síť značkových servisů. Zákazníci tedy při koupi nebo pronájmu vozů MG nervozitou netrpí.

Jaká jsou nejčastější kritéria zákazníků při nákupu ojetého vozu? Jde jim primárně o cenu, značku, spolehlivost, spotřebu nebo co vlastně nejčastěji rozhoduje?

Rozhoduje zejména rodinný rozpočet a účel, pro jaký si lidé vůz pořizují. V poslední době roste segment podnikatelských a firemních vozů. Tito zákazníci mají zájem jak o užitková auta, tak ale i o běžné „osobáky“ nebo manažerské či luxusní vozy. Samostatnou kapitolou jsou ženy, jejichž podíl mezi našimi zákazníky se pohybuje kolem třiceti procent. Pro všechny zákazníky je důležitým kritériem bezpečnost nákupu. Tu jsme posílili díky spolupráci se společností Cebia. Zákazníkům nabízíme základní informace o prověření historie, včetně nájezdu kilometrů.

Témata:  Karolína Topolová rozhovor

Aktuálně se děje

16. května 2024 10:57

Spoření na důchod: Jak si díky penzijnímu spoření snížit daňový základ

Plánovaná důchodová reforma počítá s postupným zhoršováním výpočtu starobního důchodu a poklesu náhradového poměru při odchodu do starobního důchodu. Vlastní spoření a investování na důchod bude ještě důležitější, než je tomu nyní. Zodpovědní občané si přitom mohou díky penzijnímu spoření snižovat daňový základ. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy