Desátý ročník masivní policejní akce Speed Marathon začne ve středu 9. dubna půlnocí. Tento víkend se po celé zemi objeví desítky dopravních hlídek. Kde všechno budou policisté měřit rychlost?
V noci z úterý na středu 9. dubna odstartoval desátý ročník mezinárodní policejní akce Speed Marathon, která mobilizuje tisíce policistů s radary, aby kontrolovali dodržování rychlostních limitů. Akce, která není pouze tuzemským nápadem, ale je organizována mezinárodním policejním sdružením Roadpol, probíhá současně ve více než 20 evropských zemích. "Speed Marathon je největší synchronizovaná, organizovaná a komplexní akce zaměřená na překročení povolené rychlosti na světě," uvádí Roadpol na svých stránkách.
V Česku se do akce mohli zapojit i běžní občané, kteří měli možnost nahlásit riziková místa pro měření rychlosti. Podle policie byla výzva velmi úspěšná, přičemž lidé na specializovaném serveru hlásili rizikové lokality velmi aktivně. Tento způsob zapojení veřejnosti není v Evropě běžný, kromě Česka a Estonska se o umístění radarů rozhodují i občané ve Francii, Srbsku, Maďarsku, Irsku, Chorvatsku a Lucembursku.
Loni v rámci Speed Marathonu bylo zkontrolováno více než tři miliony vozidel na více než deseti tisících stanovištích. Letos jich bude ještě více, v Česku podle Aktuálně.cz například 984. Nejvíce radarových stanovišť se nachází v Ústeckém kraji, a to rovných 130. Naopak v Zlínském a Středočeském kraji je jich pouze 22.
Letošní akce přináší nový trend: kromě obcí bude měření rychlosti časté i na silnicích I., II. a III. třídy, ale i na dálnicích. "Na silnicích nižších tříd, kde často dochází k vážným nehodám, se měření bude zaměřovat více než dříve," uvádí odborníci. Podle údajů Evropské komise totiž silnice nižších tříd představují 52 procent všech smrtelných nehod.
V roce 2023 zahynulo při dopravních nehodách v Evropské unii 19 800 lidí, což je o 600 méně než v roce 2022. Přesto komise varuje, že tempo pokroku v bezpečnosti silničního provozu je stále příliš pomalé. Evropské země vykazují nerovnoměrný pokrok: například Irsko a Estonsko zaznamenaly nárůst úmrtí, zatímco Bulharsko, Dánsko, Litva, Polsko a Slovinsko se výrazně zlepšily.
Mezi nejbezpečnějšími zeměmi zůstává Švédsko a Dánsko, naopak Rumunsko a Bulharsko patří k těm nejméně bezpečným. Česko je s 45 smrtelnými nehodami na milion obyvatel mírně nad průměrem EU, ale ve srovnání s minulými lety vykazuje pozitivní trend.