Česká národní banka (ČNB) chce zpřísnit podmínky, za kterých obchody nebo cestovní kanceláře prodávají zákazníkům pojištění výrobků a služeb. Dnešním Hospodářským novinám (HN) to řekl viceguvernér centrální banky Tomáš Nidetzký. Zprostředkovatelé pojištění by museli skládat odborné zkoušky a vést záznam o jednání se zakázníkem. Česká asociace pojišťoven s návrhem nesouhlasí, podle ní by znamenal zbytečnou byrokracii.
Na současném systému centrální bance vadí, že zákazník často netuší, co přesně pojistka kryje. Prodejci navíc podle ČNB nemají příliš velkou motivaci, aby v roli zprostředkovatelů hájili zájmy zákazníků u pojišťoven. Podle Nidetzkého se množí stížnosti lidí, kteří v případě pojistné události nedostali od pojišťovny nic.
ČNB proto navrhuje, aby se pracovníci, kteří pojištění zboží a služeb v obchodech nabízejí, museli registrovat a skládat odborné zkoušky podobné těm, jaké mají pojišťovací makléři. Zprostředkovatelé by podle deníku také museli vést záznam z jednání se zákazníkem.
Plán na přísnější regulaci prodeje pojištění v obchodech či cestovních kancelářích se nelíbí České asociaci pojišťoven. Nové povinnosti by podle ní znamenaly zbytečnou byrokracii, která se pro jednoduché pojistky nehodí. Ředitel asociace Jan Matoušek HN řekl, že některým prodejcům by se nabízení pojistek podle nových pravidel nevyplatilo.
V ochodech a cestovních kancelářích se pojištění prodává nejčastěji k zájezdům. Podle HN je zhruba 42 procent těchto smluv zaměřeno na cestovní pojištění, které prodávají svým klientům cestovní kanceláře nebo je banky nabízejí k platebním kartám. Necelou třetinu smluv tvoří pojištění odpovědnosti za škodu.
Témata: Česká národní banka (ČNB), pojišťovny
Související
11. listopadu 2024 11:07
8. listopadu 2024 10:18
6. listopadu 2024 7:22
2. října 2024 11:27
20. září 2024 17:13