Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jaké výhody má operativní leasing?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zájem o operativní leasing roste. České firmy se tak přibližují stavu v ostatních evropských zemích, kde se operativní leasing těší větší oblibě než ten finanční. Využití operativního leasingu se zvyšuje s velikostí firmy a s počtem vozidel ve fleetu. Nevlastnit provozovaný vůz totiž často bývá efektivnější. Představujeme 5 výhod operativního leasingu.

1. Plánování a optimalizace nákladů

Nutné investice do automobilu mohou být pro vlastníka nenadálé a značně vysoké. Toto riziko však eliminuje operativní leasing. Umožňuje totiž efektivnější rozpuštění nákladů na provoz vozidel ve srovnání s odpisy majetku. Dopředu je sjednán rozsah servisního plánu a budoucí náklady jsou tedy součástí splátek, ve kterých se předplácí předpokládaný servis, pojištění a řada dalších služeb. Tím se eliminují jednorázové výdaje v budoucnu a firma tak stabilizuje své cash flow. Z ceny nové věci firma navíc zaplatí pouze část, kterou během jejího užívání opotřebuje, díky čemuž v ní neváže kapitál. Vlastnit vozidlo totiž není cílem podnikání, vůz je jen nástrojem k jeho rozvoji. U operativního leasingu rovněž odpadá problém s prodejem ojetého vozu.

2. Operativní leasing je srovnatelný s dalšími způsoby financování

V neprospěch operativního leasingu může hovořit dojem, že kvůli marži leasingové společnosti i drahému značkovému servisu musí být pronájem vozu logicky dražší než jeho přímá koupě. Leasingové společnosti samozřejmě dopřávají vozidlům ve flotile 100% údržbu, takže využívají většinou služeb autorizovaných značkových servisů, jejichž služby jistě nejsou levné. Leasingové společnosti však nakupují nejen servis, ale i vozidla a veškeré služby a komodity v obrovských objemech, a dokážou tedy díky svému silnému postavení vůči dodavatelům s náklady velmi efektivně pracovat. „Díky velké kupní síle je možné u dodavatelů nasmlouvat velmi příznivé ceny, na které běžný zákazník nedosáhne,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader ARVAL CZ. I s marží leasingové společnosti tak může cena nájmu spolu s dalšími výhodami směle konkurovat jiným způsobům financování. „Výhody financování vozidel formou operativního leasingu umíme doložit konkrétními čísly srovnáním celkových nákladů na vlastnictví u každé značky, typu i modelu vozidla,“ dodává Tomáš Kadeřábek.

3. Efektivní správa vozového parku

Vedle základních výhod operativního leasingu, jež spočívají v optimálním řízení nákladů, jsou zde i další aspekty, které přinášejí úspory. České firmy jsou ve srovnání s dalšími evropskými zeměmi na čele ve využití telematických systémů ve svých vozidlech: v tuzemsku je využívá skoro třetina flotil. Jedná se o různá zařízení pro přenos dat z pohybujících se vozů za účelem monitorování spotřeby paliva, chování řidiče či polohy vozidla. Zavedení telematiky umožňuje snížení nákladů na vozový park díky optimalizaci tras i stylu jízdy řidičů. Další úrovní efektivní správy fleetu jsou pak online rozhraní, chytré aplikace a podobné nástroje z kategorie elektronických řešení. V mobilní aplikaci má každý řidič k dispozici praktické informace o vozidle včetně dokumentace, přehled všech dostupných služeb nebo praktickou mapu dostupných servisů.

4. Flexibilní nabídka vozidel i doby nájmu

Při pořizování vozidel v rámci operativního leasingu není nezbytné se držet jen standardní nabídky. Je tak možné si bez omezení vybrat jakýkoliv vůz nebo model, který je na trhu dostupný. Objednávku zadanou ráno umějí leasingové společnosti mnohdy vyřídit tentýž den, nejpozději pak zpravidla do druhého dne. Doba pronájmu vozidla také nemusí být závazná. Firmy si v poslední době oblíbily střednědobý operativní leasing, jenž umožňuje pronájem vozidel na 1 až 24 měsíců, tedy na kratší dobu, než nabízí klasický operativní leasing. „U střednědobého pronájmu není problém vůz vrátit dříve, nebo si pronájem naopak prodloužit bez jakýchkoliv sankcí. Uvedená doba pronájmu je totiž pouze informativní,“ uvádí Tomáš Kadeřábek. Střednědobý pronájem se tak nabízí jako vhodné řešení pro zajištění vozidel zaměstnancům ve zkušební době nebo při čekání na dodání vozidla dle požadovaných parametrů v rámci klasického operativního leasingu. Je též vhodný i pro nově vzniklé společnosti, jež ještě neznají vytíženost svých vozů, případně u firem se sezónní činností.

5. Roční vozy: Skvělý poměr cena výkon

Vysoká pořizovací cena nového automobilu rapidně klesá během prvního roku. Jen rok starý vůz tak může být levnější až o 20 %. Pronájem nebo koupě ročních vozů ze skončeného operativního leasingu je proto výhodnou alternativou k pořízení nového vozidla. Klasické ojetiny jsou totiž obvykle staré 3 a více let, často chybějí servisní záznamy a mají vysoký nájezd kilometrů, jehož reálná hodnota je mnohdy ovlivněna stáčením tachometrů. Roční vozy proto dokonale spojují výhody ojetých a zcela nových vozů. „Kromě ceny je u ročních vozů ze skončeného operativního leasingu výhodou jasný a doložený původ, garance najetých kilometrů i stále platná tovární záruka. Vozy jsou po jediném majiteli a mají za sebou kompletní a pravidelný servis,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek.

Témata:  leasing auta

Související

Aktuálně se děje

12. dubna 2025 15:41

11. dubna 2025 10:26

10. dubna 2025 9:17

Trumpův velký omyl: Obchodní válka mu přerostla přes hlavu, dolar padá

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa se zásadně přepočítala. Nemá obchodní válku, kterou rozjela, plně pod kontrolou. Alespoň podle vývoje kursu dolaru. Americká měna ji zrazuje, protože Trumpovi lidé čekali posilování dolaru, který ovšem místo toho oslabuje. Třeba česká koruna si vůči němu za dnešek připisuje (v čase 15:35) výrazné takřka procento. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Do důchodu s pár statisíci? Realita je tvrdší, než si myslíte

Podle údajů České správy sociálního zabezpečení bylo v Česku ke konci loňského roku 2 366 799 starobních důchodců. Odborníci se přitom shodují, že stárnutí populace se po roce 2030 ještě zrychlí. Český statistický úřad očekává, že v roce 2050 budou senioři představovat víc než třicet procent české populace, a to bude znamenat obrovské množství starobních důchodů, které stát stěží utáhne. Klíčové tedy bude mít na stáří vlastní našetřené zdroje. Ovšem pár set tisíc korun už dávno nestačí. Podle Martina Nováka, hlavního analytika Broker Consulting, je dobré mít na penzi připraven alespoň milion korun, ideálně více. A především, začít s odkládáním peněz stranou co nejdříve.