Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co je podstatné u pojištění aut a proč neplatit za zbytečnosti?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

S oteplením přichází čas na jarní úklid. Ten se týká nejen domácností, ale také aut. Jaro je ideální období, kdy si udělat pořádek jak v interiéru, tak i v pojistkách. Ať neplatíte za zbytečnosti a jste pojištěni opravdu na podstatné záležitosti.

Důležitých věcí, na které by se člověk měl zaměřit při sjednávání pojištění auta, je více. Limit u povinného ručení, spoluúčast u havarijního a jestli se vůbec pro vaše auto vyplatí. Které záležitosti ale nejsou tak známé a neměly by ujít vaší pozornosti?Havarijní pojištění klesá s cenou autaUzavřeli jste havarijní pojištění a už několik let platíte pořád ty stejné peníze? Pak zbystřete. Cena nového automobilu nejvíce klesne během prvních let. Zpravidla se uvádí, že po čtyřech letech od jeho výroby se hodnota vozu sníží o 40 až 60 procent. Další pokles ceny je sice pomalejší, ale spoustě řidičů uniká fakt, že se snižující hodnotou auta jim může klesat i pojistné.Výše pojistného za váš vůz se odvíjí kromě jiného právě od ceny automobilu. Ta je zároveň pojistnou částkou. Pokud vás ale potká nehoda až po šesti letech pojištění, nespoléhejte na to, že pojišťovna bude plnit ve výši původní pojistné částky. Vaše auto nemládne a po čase výše pojistného dávno neodpovídá hodnotě auta. V případě pojistné události totiž přihlíží na aktuální tržní cenu vozidla. Najednou tak zjistíte, že jste i několik let platili za havarijní pojištění příliš mnoho. Tyhle peníze vám už nikdo nevrátí.Na českém trhu existuje pouze malé množství pojišťoven, které vám nabídnou automatické snižování havarijního pojištění. Ne vždy ale nabízí transparentní podmínky. „V První klubové bereme v úvahu, že auto nemládne a každý rok automaticky pojistné snížíme. U všech ostatních na to klient musí myslet sám. Jsou i pojišťovny, které pojistnou částku vůbec nestanoví, prostě podle modelu a stáří auta určí cenu pojištění. Je to ale celé méně transparentní. Klient netuší, na kolik má auto pojištěné,” říká Marek Orawski. V těchto případech vám pojišťovna na žádost provede přepočítání havarijního pojištění a upraví stávající smlouvu. Nicméně ve většině případů je nutné stávající pojistku vypovědět a založit novou. To všechno s sebou přináší další starosti a nutnost obíhat pobočky pojišťoven. Zkrátka zodpovědnost za optimalizaci pojistky leží vždy na vás.Asistenční služby především do zahraničíAutonehodám a různým poruchám auta se bohužel nikdy zcela nevyhneme. Pojištění asistence, alespoň té základní, proto není dobré podceňovat. Především pak při častých cestách do zahraničí.Asistenční služby dnes nabízí v podstatě každá pojišťovna, která poskytuje pojištění vozidel. Za pár stokorun můžete získat i vyšší limity a širší krytí rizik. Toto pojištění nestojí mnoho a v případě problému vám může ušetřit spoustu peněz. „Dejte pozor na jednotlivé parametry asistenční služby. Tedy jaké jsou limity asistence v Česku a zahraničí, jestli pojištění zahrnuje například i zajištění náhradního ubytování nebo náhradního auta,” doporučuje Marek Orawski z První klubové pojišťovny. Důležité také je si před uzavřením smlouvy prověřit, ve kterých státech asistenční služba platí. Většinově se jedná obecně o evropské státy.Úrazové pojištění pro řidiče, ale i pro celou posádkuPokud cestujete často, zvažte i úrazové pojištění pro vás a členy vaší posádky. Toto pojištění chrání řidiče a v závislosti na sjednaném rozsahu i další osoby přepravované ve vozidle pro případ jejich úmrtí při dopravní nehodě, anebo pro případ výpadku příjmu po dobu pracovní neschopnosti následkem úrazu při dopravní nehodě. Pojištění lze sjednat jak pro řidiče vozidla, tak i pro celou posádku. Pokud chcete pojistit pouze sebe, toto pojištění se vám vyplatí v případě, kdy nemáte uzavřené klasické úrazové pojištění.Úrazové pojištění řidiče by měli zvážit ti, kteří spoléhají pouze na odškodnění z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. V případě, že jsou zranění členové posádky, mají nárok na odškodné z této pojistky, i když nehodu zaviní auto, ve kterém jedou. V tomto případě ale nedostane peníze řidič, který nehodu zavinil, a proto se sjednává někdy úrazové připojištění jen pro řidiče.

Pojištění čelního skla se vyplatí, pokud objíždíte rovníkPodle jedné pojišťovnické poučky se nejlépe prodává pojištění proti rizikům, které si lidé dokážou dobře představit. To ale neznamená, že takové pojištění je potřebné. Tím je například pojištění předního skla, které patří mezi oblíbené doplňky havarijního pojištění i povinného ručení. Připojištění skel se vyplatí v případě, že toho vážně hodně najezdíte, víc než asi 50 tisíc kilometrů ročně. Anebo když máte opravdu extrémní smůlu.Podle specialistů z autoservisů se nějaký defekt na skle stane po zhruba 100 000 ujetých kilometrech a tři čtvrtiny všech prasklin nebo jamek umějí servisy s pomocí moderních technologií zacelit. Taková oprava vyjde na 500 až 1 500 korun. „Nehoda, po které je skutečně nutné vyměnit celé sklo, se vám tedy pravděpodobně stane po najetí 400 tisíc kilometrů. To je jako desetkrát objet rovník,” dodává Marek Orawski z První klubové pojišťovny. Čelní sklo stojí podobně jako lepší smartphone, na rozdíl od něj sklo ale vyměníte jednou za 25 let, pokud ročně na tachometru natočíte kolem 15 tisíc kilometrů. Za tu dobu můžete na pojistném zaplatit až padesát tisíc, výměna skla ale průměrně vyjde na 8 tisíc.

Témata:  pojišťovny auta

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy