Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nastane definitivní konec telešmejdů?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Od 1. červenec 2022 by už telešmejdi neměli spotřebitelům volat. V plnou účinnost vstoupí zákaz marketingové reklamy nebo jiných obdobných nabídek prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací účastníkům z veřejných seznamů účastníků. dTest se podíval na další okolnosti tohoto zákazu.

Zazvoní telefon a po přihlášení se ozve: „Dobrý den, slyšíme se dobře?“ Tak se stále ještě začíná většina nevyžádaných hovorů telešmejdů. Očekávají, že volaný odpoví ANO, což psychologicky podpoří jeho ochotu naslouchat nabídce, kterou jinak nečeká. Pokud se volaný zeptá na to, kde volající vzal jeho telefonní číslo, následuje obvykle odpověď: „Vaše telefonní číslo bylo náhodně vygenerováno.“ Tento postup už po 1. červenci 2022 nebude dovolený v případě marketingové reklamy nebo jiných obdobných nabídek a může za něj být udělena pokuta ve výši až 50 milionů korun. Ke konci června 2022 totiž skončí přechodné období, během kterého telemarketingové společnosti ještě mohly kontaktovat účastníky za účelem marketingu bez jejich předchozího souhlasu.

Zákaz stanovený zákonem má ale jasné hranice a netýká se všech volání.

Zakázaná jsou volání:

- na čísla z veřejného seznamu, pokud daný účastník nedal předem souhlas s možností marketingových volání,

- na náhodně vygenerovaná čísla, protože zákon za vytvoření účastnického seznamu považuje i náhodné vygenerování telefonních čísel,

- na čísla ze seznamu telefonních čísel bez jiných identifikačních údajů nebo ze seznamu, ve kterém se uvádí telefonní čísla či osobní nebo identifikační údaje účastníků, kteří neuvedli, že si přejí být kontaktováni za účelem marketingu.Je důležité vědět, že na náhodně vygenerované číslo bude i po 1. 7. 2022 moci volat například osoba provádějící výzkum veřejného mínění. Takové volání zákon nezakazuje. Výzkumné volání však musí být čisté a transparentní. Pokud by byla marketingová nabídka maskována výzkumem trhu, jednalo by se o zákonem zakázané jednání. Také stávajícím zákazníkům, klientům, pacientům, kamarádům, známým apod., bude možné po 1. 7. 2022 zavolat, pokud důvod takových volání bude jiný než marketingová nabídka účastníkovi z veřejného seznamu. Zakázáno však bude volání za účelem získání souhlasu s marketingovou reklamou.

„Doufáme, že nevyžádaná marketingová volání po 1. 7. 2022 zcela ustanou,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a doplňuje: „Hrozba pokuty je značná, i když by ji Český telekomunikační úřad zřejmě ukládal nejdříve v nižších úrovních.“

Pokud budou telešmejdi volat i po 1. 7. 2022 na čísla ze svých speciálních seznamů, boudou muset účastníkům sdělit informace o zpracování jejich osobních údajů, včetně rozsahu, doby a způsobu zpracování, účelu a právním důvodu tohoto zpracování. Neposkytnou-li subjektu údajů (dotčená fyzická osoba dle GDPR) tuto informaci ve zřetelné, jednoznačné a srozumitelné formě, může si subjekt údajů na takové zpracování osobních údajů stěžovat Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). A ÚOOÚ má k dispozici dostatečné nástroje k vynucení práva, včetně možnosti ukládat velké pokuty až do maximální výše 20.000.000 EUR nebo 4 % z celkového ročního obratu společnosti.

Podrobné vysvětlení a odpovědi na nejčastější otázky ve vztahu k marketingovým voláním je možné najít ve výkladovém stanovisku ČTÚ a ÚOOÚ.

Pokud potřebujete poradit ohledně vašich spotřebitelských práv ve vztahu k volání telešmejdů, můžete se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

Témata:  telešmejdi Telefony dTest

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy