České děti se vrací ze škol s bolavými zády. Nejsou zvyklé na sezení v lavicích a zátěž školní brašny

Dopadů, které má na svědomí covid je opravdu požehnaně. Některé byly zřejmé již při začátku pandemie, jiné vyplývají na povrch postupně. Jedna z věcí, které většinu českých rodičů asi nenapadlo řešit, byla zátěž školní brašny jejich ratolestí. Již po skončení prvního měsíce nového školního roku tak u nás rapidně přibylo dětí, které trápí akutní bolesti zad způsobená atrofovanými svaly či špatnými návyky, které si během pandemie při nesprávném sezení osvojily.

Ilustrační fotografie
reklama

Většina Čechů si neuvědomila, že z důvodu dlouhotrvající pandemie svou klasickou fyzickou zátěž nemusí zvládnout jako v předchozích letech. Češi se tak vrátili z dovolených s poškozenými zády, bolestmi či dokonce s úrazy. Ty byly často způsobené atrofovanými zádovými svaly a především špatnými návyky při sezení, které si lidé osvojili na home-office během uplynulého roku.

Stejná situace začala platit o to více pro české děti a mládež. Sotva skončil první školní měsíc po prázdninách, potýká se spousta rodičů s obdobnými stížnostmi svých potomků v podobě bolavých zad. Ty jsou způsobeny nejen tím, že žáci a studenti nejsou zvyklí dlouhému sezení ve školních lavicích, ale také na váhu učebnic, notebooků a dalších školních pomůcek, kterou s sebou na vyučování nosí. „Je evidentní, že drtivá většina rodičů si neuvědomila, že dlouhodobý výpadek školní docházky může mít negativní dopady nejen na chybějící znalosti a dovednosti získané ve škole, ale i na zdraví dětí. Zádové svaly jsou jedním ze základních pilířů držení těla, který člověk využívá častěji, než by sám dokázal odhadnout“ říká Jaroslav Vosmík , ředitel společnosti MODESK a dodává: „Pokud děti při online výuce využívaly v drtivé většině případů například pohovku nebo dokonce probíhaly online vyučovací hodiny na notebooku z postele, není divu, že se potýkají s nemalými problémy.“

Špatné držení těla u dětí a mládeže způsobilo v mnohých případech ochabnutí svalů a osvojení špatných návyků. Atrofii svalů u dětí podpořila i absence fyzického zatížení v podobě nošení školní brašny. „Na první pohled se může zdát, že se jedná o drobnost. Opak je pravdou. Nošení školní tašky, které může průměrně činit v rámci cesty do školy a nazpět zhruba hodinu času, je ideálním tréninkem pro každého žáka či studenta. Obzvláště, když tuto proceduru opakuje pět dní v týdnu“ vysvětluje Vosmík a zakončuje: „Současně s tělem navíc trpí i psychika. Bolavá záda při výkonu práce způsobují klesající koncentraci, ale zejména mohou donutit člověka přímou úměrou ke špatnému sezení, což umocní jeho problémy.“

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky