Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kolo jako vášeň? Dejte pozor na alkohol, můžete skončit za mřížemi

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Pro Čechy je v posledních letech jízda na kole pomalu národním sportem. Na cyklovýlety vyrážíme s dětmi, kamarády, anebo si jízdou zpestřujeme cestu jen tak do práce, na pivo za kamarády. Na kole prostě někteří jezdíme jako blázni. Víte ale, jaké povinnosti jsou s cyklistikou spojené a jaké pojištění by nemělo ujít vaší pozornosti?

Než vyjedete poprvé na kole, ujistěte se, že máte v pořádku povinnou výbavu. Ta vám zajistí co nejbezpečnější jízdu a viditelnost na silnici. Co všechno povinná výbava obnáší si můžete přečíst například na stránkách Besipu. Důležité je i nošení helmy. Podle zákona č. 361/ 2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích ji musí povinně nosit všichni do 18 let. Poté už je tato zodpovědnost zcela na jednotlivcích. Z pohledu bezpečnosti bychom na ni ale neměli zapomínat, i když jedeme jen 50 metrů do obchodu.Právní důsledky jízdy na kole pod vlivem alkoholu

Ne příliš rozšířenou informací je, že zákon o silničním provozu zahrnuje pod pojmem řidič i řidiče nemotorových vozidel. Tedy i jízdních kol. Cyklista, i když se pohybuje na cyklostezce, je také účastníkem silničního provozu. Povinnosti a zákazy, které má laická veřejnost často spojeny pouze s řidiči motorových vozidel, tak dopadají stejnou měrou i na cyklisty. Jedním z těchto zákazů je i zákaz požití alkoholu nebo jiné návykové látky před nebo během jízdy.

Neexistuje žádná hranice množství alkoholu v krvi, které by bylo povoleno. „Za jízdu na kole pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky hrozí pokuta v rozmezí 2,5 až 20 tisíc korun. V případě, že množství alkoholu v krvi cyklisty dosáhne hranice jedné promile, hrozí pokuta v rozmezí 25 až 50 tisíc korun a v krajním případě hrozí trest odnětí svobody ve výši až tří let,” popisuje advokátka Alice Kubíčková z LP Legal, a dále dodává: „Ačkoliv se jedná o závažné delikty, nehrozí za ně odečet bodů. Bodový systém se váže výhradně k motorovým vozidlům. V praxi se obvykle nesetkáváme ani s případy sankcí v podobě zákazů činnosti. Cyklistům tak není v případě jejich protiprávního jednání zakazováno řídit kolo. Rovněž jim standardně nehrozí sankce zákazu řízení motorových vozidel.”Pojištění pro závažnější úrazy

Bohužel ani na kole se nám nehody nevyhýbají. V tomto případě pak spoléháme na pojištění, které nám pomůže jak při úrazech, jako jsou fraktury končetin, tak i při vážných úrazech, které nás mohou vyřadit z běžného života až na několik týdnů.Každý z nás má sjednané běžné zdravotní pojištění, to nám zajišťuje běžné ošetření. Dejte si ale pozor. Každá pojišťovna má stanoveny maximální limity pojistného plnění. Znamená to, že pokud náklady na vaši léčbu přesáhnou limit pojištění, musíte částku navíc uhradit ze svého. Zvážit byste měli úrazové pojištění. Některé pojišťovny nabízejí krátkodobé pojištění úrazu, pokud ale vedete aktivní život, vyplatí se jeho celoroční sjednání. „Dobrou pojistku poznáte tak, že má správně nastaveny parametry smlouvy a pojistné limity. Pojištění úrazu se vyplatí v případě závažných úrazů. Podstatná je také částka, na kterou je sjednáno pojištění trvalých následků. I zde doporučuji mít nastavený vysoký limit, ” říká Marek Orawski z První klubové pojišťovny.Vedle tradičního zdravotního pojištění je pojištění odpovědnosti tím nejdůležitějším, protože dokáže chránit před obrovskými škodami. Pokud však viník nemá pojištění odpovědnosti, může mít srážka s dalším cyklistou nepříjemnou dohru v podobě soudních pří o finanční kompenzaci. Poškozený totiž může požadovat odškodnění nejen za zlomené kosti a zničené kolo, ale může do něj zahrnout i finanční kompenzaci za výpadek příjmu nebo dlouhodobě sníženou kvalitu života. Odškodnění po vás může požadovat i zdravotní pojišťovna poškozeného. Pokud vaše dítě zaviní srážku a dostane někoho na čas do nemocnice, je pravděpodobné, že si jeho zdravotní pojišťovna řekne o úhradu nákladů na léčbu.

Rizikovější jízda na kole

Pokud míříte za cyklistikou do zahraničí, určitě si před odjezdem uzavřete cestovní pojištění. Holdujete rizikovější jízdě na kole, například cyklokrosu nebo cyklotrialu? Pro vás by úrazové pojištění mělo být samozřejmostí. Pokud míříte do zahraničí, podrobně si zjistěte, na jaká rizika se pojištění vztahuje. Klasické cestovní pojištění zahrnuje běžné sporty, mezi které řadíme cyklistiku obecně. Odvážnější, jako jsou právě zmíněný cyklokros nebo cyklotrial, pak většina pojišťoven řadí mezi rizikovější sporty, na které je potřeba se připojistit. Dejte si také pozor na využívání ochranných pomůcek. Bez vhodného vybavení vám pojistka nemusí být uznána.Nezáleží, jestli máte kolo za dva tisíce, anebo dvacet. Pojistit si ho můžete v každém případě. Některé společnosti nabízejí pojištění v rámci pojištění domácnosti, u některých můžete pojistit pouze vaše kolo. V rámci pojištění domácnosti si proto zjistěte, jestli je vaše kolo pojištěno pouze, pokud se krádež stane na adrese pojištěné domácnosti. Pojistka už se nemusí vztahovat na sklep, společné chodby paneláků nebo další společné nebytové, ale i venkovní prostory. Naopak u pojištění pouze kola se pojistka většinou vztahuje i na pojištění mimo váš domov. „Dejte také pozor na zabezpečení kola. V případě, že nebude dostatečné, nebude zamknuto bezpečnostním zámkem, pojišťovna vám nemusí plnění uznat,” přibližuje Marek Orawski z První klubové pojišťovny.

Bezpečně i se psem

Na cyklovýlet můžete vyrazit i po boku vašeho chlupatého parťáka. V zásadě existují dvě možnosti, jak dbát na co největší bezpečnost. Pokud máte pejska dobře vycvičeného, tedy umí alespoň základní povely a hlavně vás poslouchá na slovo, můžete ho pomocí speciálního vodítka připnout ke kolu a pes poběží podel vás. Samozřejmě musíte mít rasu, která takovou zátěž zvládne a zvolit i vhodnou trasu. Nejen pro packy, ale i pohybový aparát psa není dobré, aby běhal po asfaltu. Druhá možnost je daleko pohodlnější a vhodnější pro menší, nemocné a nebo pohybově omezené hafany. Máme na mysli přepravní box, koš a nebo vozík. „Boxy a koše se umisťují na přední nebo zadní část kola, zatímco vozík se připojí zezadu ke kolu. Z toho jasně plyne, že vozík je obvykle konstruován pro větší a těžší plemena, zatímco boxy a koše jsou vhodné pro malé pejsky s váhou do 5-8 kilogramů,” vysvětluje rozdíly v cyklistické přepravě chlupáčů produktová specialistka z e-shopu SpokojenýPes.cz Zuzana Novotná.

Témata:  cyklisté alkohol

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy