O kolik musí v rámci Green Dealu, jehož českou verzi nyní schvaluje vláda, zdražit pohonné hmoty, aby byly plněny emisní cíle? Výzkumníci odpovídají, že o 12 až 13,50 Kč/l.
Tým výzkumníků z Potsdamského institutu pro výzkum otázek klimatu ve studii na dané téma, financované německou vládou, uvádí, že příslušná povolenka musí stát od 175 do 300 eur za vypuštěnou tunu CO2.
Pokud by cena dané povolenky činila 200 eur, a byla tedy spíše ve spodní části uvedeného rozmezí, znamená to růst ceny litru nafty o 53 eurocentů a litru benzínu o 47 eurocentů. To je po přepočtu do korun dle dnešního kursu oněch 13,50 Kč/l v případě benzínu a 12 Kč/l v případě nafty.
To je normální vědecký závěr. A jasně by jej lidem měla sdělovat i česká vláda, když tedy nyní příslušnou legislativu schvaluje.
Čtěte také
Samozřejmě, existuje možnost zastropování cen a jejich dotování či jiného doplnění mechanismu povolenek na pohonné hmoty, která zajistí, že cenový šok pro konečné zákazníky nebude tak palčivý.
Ale opět: bez uvedeného zdražení benzínu či nafty prostě podle odborníků nebudou plněny klimatické cíle. Politici by tedy měli lidem otevřeně říkat, že buď Česko nebude plnit klimatické cíle, k nimž se zavázalo, nebo prostě pohonné hmoty musí dramaticky zdražit. To je Green Deal.
Témata: Green Deal, vláda, Česko, pohonné hmoty
Související
15. července 2024 10:41
30. června 2024 16:05
18. června 2024 11:29
10. června 2024 9:39
4. června 2024 11:00
30. května 2024 13:56