Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Více než polovina Čechů očekává příchod ekonomické krize. Čeho by se lidé vzdali?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Dvě třetiny lidí si myslí, že během příštích pěti let přijde ekonomická krize. Připravují se na ni hlavně úsporami, omezováním spotřeby nebo snahou udržet si stabilní zaměstnání. Důvěru vkládají přitom zejména do vlastního bydlení.

I v době rostoucí ekonomiky a minimální nezaměstnanosti se Češi nenechávají zlákat hýřivým životním stylem a snaží se myslet na zadní vrátka. Očekávají totiž, že do pěti let se situace vinou ekonomické krize může dramaticky změnit. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat Raiffeisen stavební spořitelna u výzkumné agentury NMS Market Research.

„Příchod recese výhledově očekává 61 % dotázaných v našem průzkumu. V případě, že hospodářský pokles skutečně přijde, by Češi nejčastěji omezili výdaje na restaurace, kavárny a nakupování. Pětina by pak ušetřila na cestování. Naopak jen minimum by se zbavilo auta nebo rušilo různé formy spoření,“ říká Lenka Molnárová, tisková mluvčí Raiffeisen stavební spořitelny.

Způsoby, jakými se lidé na možnou změnu ekonomické situace připravují, jsou obdobné pro všechny věkové i socioekonomické skupiny společnosti. Nejčastěji si lidé vytváří finanční rezervu (53 %), vyhýbají se půjčkám a omezují svou spotřebu (44 %). Za důležité také považují najít a udržet si stabilní zaměstnání (41 %).

„Lidé jsou obezřetní i v oblasti bydlení. 20 % oslovených by místo nejistého nájmu dalo přednost pořízení vlastního bydlení. Období nejistoty však vyžaduje pečlivé zvážení, co si člověk do budoucna bude moci dovolit,“ dodává Lenka Molnárová s tím, že spořitelna lidem dokáže pomoct i s financováním cenově dostupnějších modulových domů či s pořízením družstevního bydlení.

Témata:  ekonomika krize

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.