Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

OpenAI chce konkurovat Googlu: revoluce ve vyhledávání?

OpenAI chce konkurovat Googlu službou Search GPT.
OpenAI chce konkurovat Googlu službou Search GPT.
Foto: SearchGPT

OpenAI, společnost podporovaná Microsoftem, se snaží pomocí umělé inteligence (AI) způsobit revoluci ve vyhledávání. OpenAI nedávno představila nový vyhledávací nástroj SearchGPT, jehož cílem je zrychlit a zpřesnit vyhledávání informací. Očekává se také, že se stane přímým konkurentem vyhledávače Přehled s umělou inteligencí společnosti Google, jejíž mateřská společnost Alphabet zaznamenala po oznámení této informace pokles akcií o 3 %*.

Průlom v současném nastavení

Společnost OpenAI představila koncem července prototyp nového vyhledávače s názvem SearchGPT. Měl by vynikat nejen v umělé inteligenci, ale také v přístupu k informacím z internetu v reálném čase, což bylo doposud v souvislosti s umělou inteligencí horké téma. Cílem nového produktu je změnit způsob, jakým uživatelé vyhledávají informace na internetu. Díky GPT-4 AI nástroj slibuje rychlé odpovědi doplněné o přehledné a relevantní zdroje. Nabízí také přirozenější a intuitivnější vyhledávání, kdy uživatelé mohou pokládat různé doplňující otázky konverzačním způsobem, což by mělo vést k lepšímu celkovému porozumění. Vydavatelé, s nimiž OpenAI spolupracuje, mezi něž patří News Corp. (NWSA) a The Wall Street Journal, budou zase moci sledovat a spravovat způsob zobrazování svého obsahu.

"Pouze" prototyp

Kromě toho Search GPT nabízí také funkci vizuální odpovědi pomocí videí generovaných umělou inteligencí Sora prostřednictvím YouTube. Jak uvedla mluvčí Open AI Kayla Woodová pro The Vedge, SearchGPT je zatím jen prototyp, který prochází testováním s vybranou skupinou přibližně 10 000 uživatelů a vydavatelů. Jakmile bude nástroj úspěšně zaregistrován, budou jej moci využívat další uživatelé v rámci ChatGPT a zpočátku by měl být zdarma.

Google v centru kritiky

Zavedení SearchGPT přichází v době zvýšené konkurence na trhu s umělou inteligencí a signalizuje možný posun v oblasti vyhledávacích nástrojů, který zpochybňuje dominanci zavedených hráčů. Společnost Google (GOOGL), která je v této oblasti dlouhodobým lídrem, nedávno spustila funkci AI Overview, která využívá velkého jazykového modelu Gemini. Tento nástroj měl sloužit k vyhledávání a shrnutí odpovědí na dotazy uživatelů, ale postupem času čelil kritice za nepřesné, zavádějící a mnohdy nevhodné odpovědi - například, že je vhodné sníst denně alespoň jeden malý kámen na podporu trávení. Po sérii stížností v červnu Google výrazně snížil míru zobrazování těchto funkcí z 84 procent vyhledávání na méně než 15 procent. Přesto společnost pokračuje v inovacích a stále si udržuje tržní podíl více než 91 procent trhu vyhledávačů.

Dlouhodobě se akciím daří

Po představení SearchGPT klesly ve čtvrtek 25. července 2024 akcie mateřské společnosti Google Alphabet o více než 3 % na 167,28 USD. K 29. červenci však již mírně vzrostly a pohybovaly se na úrovni téměř 170 dolarů. Společnosti se však i přes několik korekcí dařilo a její akcie vykazovaly rostoucí trend, přičemž od svého historického maxima 191 USD z 10. července byly vzdáleny asi 11 %.

Jaká zlepšení nebo novinky z konkurenčních produktů přinesou a jaký budou mít dopad na hodnotu akcií společnosti Google, však ukáže až čas.

Problém plagiátorství

Kromě Googlu bude SearchGPT konkurovat také vyhledávači Bing, který vlastní jeho největší partner, společnost Microsoft. Ten však podle agentury Reuters na rozdíl od Googlu již technologii OpenAI do svého systému přijal. Nepochybně silným soupeřem však může být startup Perplexity, který funguje od roku 2022. Stojí za ním společnosti Nvidia a Jeff Bezos a na rozdíl od typických vyhledávačů, které uživatele přesměrovávají na primární zdroje, poskytuje přímé odpovědi. Problémem je, že to realizuje, aniž by ve svých výsledcích uváděl obsah původního zdrojového stánku, čímž riskuje porušení autorských práv. Z tohoto důvodu byl startup nedávno obviněn časopisem Forbes z plagiátorství a používání jeho článků k trénování umělé inteligence. Podle Yahoo Finance následovala žádost vydavatelství Condé Nast, pod které spadá například Vogue, aby ve výsledcích vyhledávání Perplexity přestalo jejich obsah používat úplně.

Snaha o upevnění pozice na trhu

Kromě SearchGPT společnost OpenAI nedávno uvedla na trh GPT-4o mini, zjednodušenou verzi ChatGPT. Spolu s partnerstvím se společností Apple na integraci Siri s chatbotem podtrhují její strategické úsilí stát se lídrem na trhu generativní umělé inteligence. Vzhledem k tomu, že konkurence v oblasti vyhledávání pomocí AI sílí, zaujímá společnost OpenAI díky svému odhodlání poskytovat všestranná a komplexní řešení AI pozici klíčového hráče. Aby si však mohla vybudovat dominantní postavení a udržet dlouhodobý růst, musí se umět orientovat na vyvíjejícím se trhu, protože podle údajů Similarweb.com klesla návštěvnost jejího ChatGPT ve druhém čtvrtletí o více než 162 procent z 1,8 miliardy na 187,4 milionu. Klíčovým krokem k upevnění pozice na trhu by nepochybně mohlo být případné uvedení na burzu v budoucnu, protože OpenAI ani Perplexity zatím nejsou veřejně obchodovatelné, uzavírá Olivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.

Témata:  OpenAI SearchGPT Google Microsoft

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy