Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nechtěné a nevyžádané: Jak naložit s neobjednaným zbožím nebo s jiným plněním

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ocitli jste se už někdy ve zvláštní situaci, kdy vám do schránky dorazila zásilka, kterou jste si vůbec neobjednali? A většinou od společnosti, se kterou jste vlastně nikdy nebyli v kontaktu? Připravili jsme si pro vás komplexní shrnutí, jak s neobjednaným zbožím či plněním naložit.

Chyba nebo úmysl?

V prvé řadě je klíčové zjistit, zda se skutečně jedná o neobjednané zboží či službu. Ne vždy se musí jednat o postranní úmysl prodejce, ale o obyčejnou lidskou chybu např. při odeslání zboží na špatnou adresu. Doporučujeme si tedy v prvé řadě pečlivě zkontrolovat veškeré informace, které máte k dispozici – např. e-mailovou komunikaci nebo oznámení o doručení, a kontaktovat prodejce.

Pokud jste však přesvědčení, že se skutečně jedná o neobjednané zboží nebo plnění, je zapotřebí vycházet z toho, že podnikatel je oprávněn spotřebiteli zasílat plnění jen v případě, že si zboží či službu prokazatelně objednal. „V momentě, kdy jste si nic neobjednali, a v poštovní schránce vám přistálo nevyžádané překvapení, může být takové zasílání zboží vyhodnoceno jako agresivní obchodní praktika,“ upozorňuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. I z tohoto důvodu spotřebitel nemá povinnost nevyžádané zboží na své náklady vracet. „Navíc, což mnoho spotřebitelů neví, nemusí společnost o doručení neobjednaného zboží informovat. Z pohledu občanského zákoníku se totiž jedná o neobjednané plnění,“ dodává Hekšová.

Nemusíte platit

Může však nastat situace, kdy prodejci po spotřebiteli zaplacení neobjednaného plnění chtějí. V takovém případě by však daná společnost musela prokázat, že spotřebitel projevil přání zboží obdržet – např. doložením objednávky. „Jak už bylo zmíněno, kupující je povinen uhradit pouze cenu za zboží, které si od společnosti prokazatelně objednal. Klíčové tak je nejen to, zda objednávka byla skutečně učiněna, ale také to, zda nebyla později zrušena, např. v rámci odstoupení od smlouvy do 14 dnů,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Konečně se také můžete v případě nevyžádaných zásilek obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci, která následně prošetří, zda se jedná o zakázanou agresivní obchodní praktiku. V případě opakovaného zasílání neobjednaných balíčků lze také obchodníkovi zaslat odmítnutí zasílání neobjednaného zboží.

A pokud si s nevyžádanými zásilkami nevíte rady, doporučujeme se obrátit na naši naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009 (každý všední den 9-17 hod.) nebo na e-mailu dtest@dtest.cz. Spotřebitelé si na obchodníky mohou stěžovat v rámci služby VašeStížnosti.cz, kde je také možné spor transparentně vyřešit.

Témata:  dTest reklama pošta

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.