Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kvůli koronaviru musely zavřít tři čtvrtiny firem s EET

Placení, tržby, ilustrační foto
Placení, tržby, ilustrační foto
Foto: Pixabay

První týden po omezení obchodu v souvislosti s koronavirem přestaly své zboží a služby prodávat tři čtvrtiny podnikatelů zařazených do EET. U těch zbývajících klesl objem prodeje v průměru na desetinu obvyklých hodnot. Vyplývá to ze statistik jednoho z největších provozovatelů pokladních systémů pro EET, společnosti O2 eKasa.

Nejpostiženější skupinou proti očekávání nejsou poskytovatelé stravovacích a pohostinských služeb. Objem tržeb jim klesl o 96 procent, což znamená, že malou část prodeje realizují přes okénka nebo roznáškou. Zcela se zastavil například maloobchodní prodej hodinek, výroba oděvů a prodej obuvi. Nabídka kulturních, zábavních a rekreačních činností klesla o 98 procent.

"Z informací, které jsme získali z našich systémů, vyplývá, že v prvním týdnu po zavedení karantény celé tři čtvrtiny podnikatelů, kteří používají řešení O2 eKasa, přestaly prodávat své zboží a služby. Současně u podnikatelů, kteří dále fungovali, došlo k poklesu celkového množství i hodnoty prodejů na desetinu obvyklých hodnot. Jediné, co rostlo, byl podíl bezkontaktních plateb, tedy úhrad platební kartou, mobilním telefonem či hodinkami, a to o 20 procent," uvedl manažer eKasy Milan Hába.

Naopak relativně menší dopad měla vládní omezení například na prodej pevných paliv. Snížil se o 55 procent. Prodej pohonných hmot u čerpacích stanic pak klesl o 77 procent. Prodej tabáku klesl o 84 procent, prodej vína o 87 procent. Tržby v dopravě se snížily o 89 procent.

Témata:  Koronavirus COVID-19 EET (elektronická evidence tržeb)

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy