Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Domácí ekonomika padá hlouběji

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Tomáše Volfa: Podle zpřesněných údajů se domácí ekonomika ve 3Q letošního roku propadla o 0,7 %. První odhady ukazovaly na pokles o 0,6 %. Dnešní číslo je tak potvrzením nepříznivého vývoje české ekonomiky.

Jedná se o třetí po sobě jdoucí čtvrtletí v meziročním vyjádření, kdy domácí ekonomika klesá. Tempo pádu se navíc prohlubuje. V mezi čtvrtletním vyjádření jsme se propadli o 0,5 %, což je nejhorší výsledek od prvního čtvrtletí 2021. I když dnešní čísla jsou špatná, nejedná se o překvapení a zásadně se nemění ani obrázek celé ekonomiky.

Stále se potýkáme s poklesem zájmu spotřebitelů utrácet, a to jak domácích, tak zejména těch zahraničních. Bez většího apetitu domácností a firem k útratám to nepůjde. Robustní vládní výdaje ekonomiku na jedné straně podporují, ale na druhé jí poškozují rostoucím zadlužením.

Domácí nezaměstnanost se drží na velmi slušných hodnotách a stále patříme na špičku celé EU. Vedlejším efektem je však strnulý trh práce, což působí řadu problémů, ale v globálu je vysoká zaměstnanost zárukou, že lidé těžké období zvládají díky svým příjmům. Při vyšší nezaměstnanosti by byla situace výrazně kritičtější. 

V příštím roce by se měla ekonomika stabilizovat, a především ve druhé polovině bychom se měli vrátit na růstovou trajektorii. Nebude se však jednat o prudký vzestup, spíše o pozvolný nástup.  

Témata:  ekonomika

Aktuálně se děje

22. října 2026 12:25

Letiště Praha nabídne v zimě 145 destinací. Přibudou nové linky do exotiky i Evropy

Zimní letový řád pražského letiště přinese 20 nových destinací a celkem 69 leteckých dopravců. Cestující budou moci využít nové spoje do evropských měst, Asie i exotických letovisek. Letiště očekává, že během zimní sezony odbaví více než 6,5 milionu cestujících.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Aleš Juchelka (ANO)

Stát přidá firmám na zaměstnance se zdravotním postižením. Podpora vzroste o desítky tisíc

Zaměstnavatelé, kteří vytvářejí pracovní místa pro osoby se zdravotním postižením, získají od státu vyšší podporu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze 48 na 90 tisíc korun na jednoho zaměstnance. Růst čeká také mzdový příspěvek, který se od ledna 2027 zvýší o 2500 korun měsíčně. Novela zákona o zaměstnanosti zároveň slibuje méně administrativy a pružnější pravidla pro vytváření pracovních míst.