Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Česko zaostává v podílu prodávaných elektrických aut

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Česko stále významně zaostává v počtu nově registrovaných elektromobilů a hybridů. Zatímco v západní Evropě, USA, Číně a Japonsku je podíl těchto vozů na prodejích nových aut 18 procent, v Česku je to okolo 11 procent. Vyplývá to ze studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales.

Po loňském částečném útlumu způsobeném koronavirem zaznamenávají nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu, tedy deset západoevropských zemí, USA, Čína a Japonsko, prudký nárůst. Počet nových registrací těchto vozů dosáhl v letošním prvním pololetí 4,53 milionu, což je meziročně o 128 procent více. Elektromobilita bude podle PwC i díky regulacím a dotacím hrát stále silnější roli a za pět let bude po světě jezdit skoro 50 milionů aut s hybridním či elektrickým motorem.

V Česku se prodeje čistě elektrických aut meziročně téměř nezměnily a v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, což je jedno auto ze sta. "V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura," uvedl expert PwC na autoprůmysl Pavel Štefek.

Zatímco v Evropě stále tvoří největší část bateriových aut hybridní vozy, v absolutních počtech i rychlosti růstu je tahounem čistě elektrických aut Čína. Každé desáté nově prodané auto v Číně je čistě elektrické a čínský trh tak ovládá 59 procent celkové produkce čistě elektrických aut. V Evropě dosahují desetiprocentního podílu Německo, Nizozemsko, Švédsko či Rakousko.

Přes rychlý růst Evropa za Čínou zaostává i v rozvoji nabíjecích míst. Zatímco v Evropě jich je 285.000, z toho jen 38.000 vysokorychlostních s výkonností přes 22 kWh, v Číně jich je 725.000, z toho téměř polovina vysokokapacitních. Na jedno vysokokapacitní dobíjecí místo tak v Číně připadá 16 aut, v Evropě je to 49 aut.

"Právě nedostatečný počet dobíjecích míst je zatím největší překážkou ještě rychlejšího rozvoje elektromobility nejen v Evropě, ale i v USA. Zároveň i přesto, že automobilky představují nové elektrické modely a jen na letošek je ohlášeno na dvě desítky premiér z dílen velkých etablovaných značek, výběr je v porovnání s klasickými auty stále omezený," dodal Štefek.

Tradičně zaostalejší je v rozvoji elektromobility americký trh. V USA prodeje hybridních a elektrických motorů v 1. pololetí tvořily jen sedm procent ze všech prodejů. To může změnit dlouho očekávaný elektrický model Fordu F-150, nejprodávanějšího amerického auta. Ten přijde na trh v příštím roce, v rámci předprodeje bylo zarezervováno 100.000 aut během tří týdnů.

Podle PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15,5 milionů hybridních a elektrických aut.

Témata:  Česko elektromobily auta

Související

Aktuálně se děje

2. října 2025 17:10

Podvodníci cíleně lákají na doplňky stravy: Jak se bránit

S příchodem podzimu roste zájem o posílení imunity a s ním i prodej vitamínů a nejrůznějších doplňků stravy. V této době se také zvyšuje aktivita internetových podvodníků, kteří se snaží vydělat na obavách spotřebitelů o zdraví. Podvodníci často využívají zdánlivě atraktivní nabídky na sociálních sítích, v reklamách či na neznámých internetových stránkách. Jak poznat podvod a co dělat, pokud vám podezřelý produkt dorazí domů?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Donald Trump

Trump přitvrzuje: Ruský ropný byznys odstřižen od dolarů, dopad pocítí i české čerpací stanice

Americký prezident Donald Trump nebývale přitvrzuje vůči Rusku, a to zásahem proti tamnímu ropnému byznysu, na nějž si netroufla ani administrativa jeho předchůdce Joea Bidena. Trump oznámil potenciálně devastující sankce na dva největší ruské producenty, zodpovídající dohromady za takřka polovinu ruského ropného vývozu, tedy na státní podnik Rosněfť a na Lukoil, který je v soukromých rukou.