Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ceny pohonných hmot v Česku nadále rostou

pohonné hmoty
pohonné hmoty
Foto: Pixabay

Ceny pohonných hmot v Česku nadále rostou. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 28,78 koruny, před týdnem byl o 21 haléřů levnější. O 15 haléřů na litru zdražila za stejnou dobu nafta, řidiči za ni dají průměrně 27,65 Kč. Vyplývá to z dat společnosti CCS, která ceny paliv sleduje. Analytici odůvodňují trend rostoucí cenou ropy, růst cen pohonných hmot v ČR podle nich bude pokračovat i nadále.

"Bezprostředním důvodem nynějšího růstu cen ropy jsou sněhové bouře a tuhé mrazy v USA, které zvláště citelně zasáhly stát Texas. Způsobují výpadky v dodávkách elektřiny, takže tamní rafinérie utlumují svoji činnost. Záležitost začíná mít celosvětový dopad, protože už i globální trh zaznamenává omezení nabídky ropy, které samozřejmě vytváří tlak na její cenový růst," řekl dnes hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Připomněl, že například ropa Brent zdražila letos už o téměř 26 procent. "Za měsíc únor pak o bezmála 19 procent. Toto zdražení ještě tuzemské čerpací stanici do cen pohonných hmot zcela nepromítly, neboť své ceny nastavují se zhruba čtrnáctidenním zpožděním za vývojem cen ropy. Čeští řidiči proto musí s růstem cen benzinu i nafty počítat také v příštím týdnu. Benzin zdraží o zhruba 20 haléřů, zatímco nafta podraží přibližně o 15 haléřů," doplnil Kovanda.

Podobný pohled má také analytik společnosti Purple Trading Štěpán Hájek. "Ceny ropy na světových trzích dostává na vyšší úrovně tvrdá zima v Texasu, kde je hlavní těžební oblast v USA. Celková produkce v zemi klesla už o jednu třetinu a výpadek dodávek může pokračovat ještě další dny až týdny," uvedl. "To je v kontrastu s dodatečným snížením produkce Saudské Arábie poměrně velký nabídkový šok a trh se tak dostává poprvé od pandemie do převisu poptávky. V dalších týdnech tak můžeme očekávat zdražení řádově o desítky haléřů, a to hlavně v případě benzinu," dodal Hájek.

Pohonné hmoty v Česku zdražují od poloviny ledna. Za tu dobu stoupla průměrná cena benzinu bezmála o 90 haléřů a nafty téměř o padesátník. I tak je ale benzin v současnosti skoro o tři koruny levnější než před rokem. Za naftu motoristé platili v polovině loňského února o 3,73 koruny více.

Nejlevnější paliva v Česku tankují řidiči v Karlovarském kraji, kde je litr benzinu v průměru za 28,47 koruny. Naftu tam prodávají průměrně za 27,19 Kč. Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze. Litr benzinu stojí v hlavním městě průměrně 29,17 koruny a stejné množství nafty je za 28,47 Kč.

Průměrné ceny pohonných hmot v ČR k 17. únoru 2021 (v Kč/l):

Kraj Natural 95 Nafta ČR 28,78 27,65 Praha 29,17 28,47 Středočeský 29,04 28,11 Jihočeský 28,60 27,42 Plzeňský 28,99 27,67 Karlovarský 28,47 27,19 Ústecký 28,49 27,27 Liberecký 28,68 27,54 Královéhradecký 28,52 27,36 Pardubický 28,62 27,49 Vysočina 29,16 28,21 Jihomoravský 28,88 27,82 Olomoucký 28,89 27,80 Zlínský 28,81 27,45 Moravskoslezský 28,55 27,24

Zdroj: CCS

Témata:  pohonné hmoty benzin nafta

Aktuálně se děje

28. května 2024 12:00

28. května 2024 11:21

Inflace ve střední Evropě opět ožívá. Do konce roku vzroste nad cílové hodnoty centrálních bank

Poslední údaje dokazují, že ve střední Evropě opět dochází k růstu inflace. Po zveřejnění posledních údajů za duben, kdy inflace rostla v Česku, Polsku i Maďarsku, analytici z Allianz Trade očekávají, že inflace poroste po zbytek letošního roku a zvýší se nad cílové hodnoty centrálních bank. Dle prognózy by celková hodnota inflace za rok 2024 měla dosáhnout 3,7 % v Česku, 4,6 % v Polsku a 4,8 % v Maďarsku.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Tomáš Ručka, odborník na automobilový průmysl

Rozhovor

Elektromobily a politika: Probuzení Evropy z ekologického snu?

Evropský parlament plánuje zákaz spalovacích motorů do roku 2035, ale automobilky couvají. Proč se někteří výrobci vrací k tradičním spalovacím motorům a co to znamená pro budoucnost automobilového průmyslu? S Tomášem Ručkou, motoristickým novinářem a milovníkem automobilů, rozebíráme ekonomické a ekologické aspekty výroby a provozu elektromobilů, jejich dopady na spotřebitele a průmysl.