Zájem spotřebitelů o nakupování potravin na internetu rok od roku stoupá. Ukazují to nejen údaje o tržbách e-shopů s potravinami, ale také analytici. Zatímco v roce 2010 měla s nákupem potravin on-line zkušenost pouze 3 % spotřebitelů, loni už to byl pětinásobek. Z hlediska celkových tržeb v tomto odvětví se sice stále jedná o malý zlomek, na postupný přesun na internet se však už chystají i zástupci maloobchodu v malých městech a vesnicích.
Čeští spotřebitelé čím dál častěji vybírají potraviny pomocí několika kliknutí na internetu. Ukazují to data ze studie společnosti Nielsen Admosphere, podle kterých lze stoupající oblibu on-line nakupování pozorovat od začátku roku 2010. Zatímco před sedmi lety měla zkušenost s on-line nakupováním potravin pouhá 3 % obyvatel, loni jejich počet dosáhl pětinásobku. Růst přitom společnost očekává i v letošním roce. Stoupající popularitu internetového nakupování potvrzují i tržby internetového supermarketu Rohlik.cz, které v loňském roce dosáhly na téměř jednu miliardu korun, což znamenalo více než trojnásobný meziroční nárůst. „Zájem o náš e-shop neustále roste, a to kontinuálně od jeho spuštění v roce 2012,“ uvedl za společnost Tesco Stores ČR Václav Koukolíček. Z celkového objemu tržeb v tomto odvětví se však jedná o zanedbatelný zlomek, konkrétně o zhruba jedno procento.
Na vzrůstající popularitu nakupování potravin na internetu se snaží reagovat i zástupci maloobchodu. „Plánujeme vlastní e-shop, který bude navázán na konkrétní prodejnu v místě bydliště zákazníka. Ten si tak může zboží na prodejně vyzvednout, zkontrolovat, popřípadě dokoupit další. Může si také objednat dovoz zboží do domu, který bude v okolí prodejny, a to s minimálními náklady a jednoduchou logistikou. Díky tomu, že se naše prodejny nejčastěji nachází na vesnicích nebo malých městech, tak odpadne častý problém s dovozem potravin do míst, která jsou vzdálena i několik set kilometrů,“ uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ. Zároveň tak potvrdil jeden z trendů, které budou podle odborníků typické pro budoucí roky – propojování on-line nákupů a kamenných prodejen, jež by měly sloužit k výdeji objednaného zboží.Podle Mazáka stojí za rostoucí popularitou e-shopů především nedostatek času ze strany spotřebitelů. „Těch málo volných chvil nechtějí lidé trávit nakupováním v supermarketu. V ideálním případě si ve volném čase v práci zboží objednají a při cestě domů si pak objednávku vyzvednou,“ uvedl. Odborníci na nákupní chování vidí jako hlavní důvod neustálé zlepšování služeb e-shopů s potravinami, jako je například nabídka zboží, které nakupující nenajde v kamenných prodejnách. „Nákup potravin na internetu nabízí zákazníkům řadu výhod – dovážka ve stanovenou dobu až domů nebo pohodlný nákup z obýváku bez front u pokladen. Zákazníci postupně zjistili, že je to bezpečná, rychlá, levná a v řadě případů také nejpohodlnější cesta k získání vybraného zboží či služby. A vzhledem k tomu, že na internetu dnes opravdu můžeme koupit v podstatě cokoliv, bylo by divné, kdyby zde lidé nezačali nakupovat i potraviny,“ uvedla Hana Friedlaenderová ze společnosti Nielsen Admosphere.Výsledky studie E-Commerce, již realizuje společnost Nielsen Admosphere pro Asociaci pro elektronickou komerci, zároveň ukazují, že největší podíl spotřebitelů nakupujících potraviny na internetu lze hledat ve velkých městech. Souvisí to s obtížnou logistikou v případě dovozu do větších vzdáleností a s tím spojenou potřebou zachování čerstvosti potravin. Odborníci zároveň očekávají, že popularita internetového nakupování potravin bude i nadále stoupat. Aby ovšem tento způsob vytlačil klasické nakupování, to zatím nehrozí. „Lidé jídlo stále rádi nakupují sami, vybírají očima, čichem, rukama, zejména čerstvé potraviny, jako je maso, uzeniny, ale i ovoce, zeleninu nebo pečivo. Spousta z nich zkrátka stále upřednostňuje možnost vybrat si vše osobně než pomocí pár kliků na internetu,“ uzavřela Friedlaenderová.
Související
13. listopadu 2024 10:22
27. září 2024 9:59
21. září 2024 9:07
2. července 2024 17:22
18. května 2024 12:56
10. května 2024 12:34