Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Piloti ČSA protestují, až polovina letů ve čtvrtek neodletí

Piloti ČSA protestují, až polovina letů ve čtvrtek neodletí

Foto: Jan Zýka / INCORP images

Piloti Českých aerolinií zahájili ve čtvrtek ráno protestní akci proti vyvedení podstatné části letadel z flotily národního dopravce - ČSA. Výkonný sekretář a mluvčí Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) Filip Gaspar informoval, že řada z nich k plánovaným letům nenastoupí.

Mluvčí ČSA Hana Hejsková agentuře Mediafax sdělila, že podle aktuálních informací (9:10) se protest zatím dotkne 18 spojů, které musely být zrušeny. "Zatímco management a akcionáři se snaží firmu zachránit, někteří zaměstnanci způsobují záměrně ekonomické potíže. Tato situace má samozřejmě nepříznivý dopad na provoz i hospodaření Českých aerolinií. Faktem ale zůstává, že společnost si nemůže dovolit ustupovat od změn pod vlivem nelegálních nátlakových akcí," reagovala na protesty za vedení firmy Hejsková.

Podle ní společnost velmi lituje toho, že někteří zaměstnanci skutečně dopustili, aby byli poškozeni cestující a spolu s nimi dobré jméno Českých aerolinií.

"České aerolinie se omlouvají všem cestujícím, jichž se nátlaková akce některých zaměstnanců dotkne. Cestujícím, jejichž let byl zrušen, společnost samozřejmě umožní bezplatnou změnu rezervace na jiný termín či vrácení letenky," dodala Hejsková.

Gaspar však uvedl, že piloti pouze využili možnosti, kterou jim skýtají letecké předpisy a kolektivní smlouva.

"V první fázi protestu budou piloti čerpat volno z důvodu indispozice. S ohledem na vyhrocenou situaci ve společnosti, která vznikla jednostranným rozhodnutím vedení ČSA o vyvedení třetiny letadel z firmy, České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) doporučilo každému z pilotů zvážit svůj zdravotní stav a psychické vypětí a tedy svoji schopnost bezpečně absolvovat letovou službu," stojí v prohlášení CZALPA.

"Naším cílem není v žádném případě snaha poškodit fungování firmy a znepříjemnit život cestujícím. Musíme ale upozornit veřejnost i vlastníka na nevratné kroky managementu, které jdou proti dlouhodobým zájmům společnosti a nesou známky tunelování," prohlásil prezident CZALPA Peter Žmolík a dodal, že lze očekávat, že kvůli protestům ve čtvrtek neodletí asi 40 letů ČSA, což je zhruba 50 procent. "Některé linky odletí piloti v různých hospodářských funkcích," poznamenal Žmolík.

CZALPA podle Gaspara dlouhodobě kritizuje kroky současného i předchozích managementů ČSA, které podle něj k restrukturalizaci přistupují s vidinou krátkodobého výnosu sloužícího k zalepení děr v hospodaření podniku a zcela pomíjejí dlouhodobou výhodnost jednotlivých "restrukturalizačních" kroků pro budoucnost firmy. "Takový způsob řízení firmy přitom kritizoval například i premiér České republiky Petr Nečas, když zdůvodňoval odvolání tehdejšího generálního ředitele ČEZ Martina Romana. CZALPA proto očekává, že podobný scénář, jaký vláda zvolila v ČEZ, bude následovat také v Českých aeroliniích. Zde ale nestačí výměna managementu, podstatné je pro firmu okamžitě najít vhodného strategického partnera, který má zkušenosti z oblasti letectví," požaduje CZALPA.

V rámci "restrukturalizace" současný i předchozí managementy podle CZALPA ve snaze vizuálně vylepšit hospodaření firmy rozprodaly drtivou většinu majetku ČSA. "U části majetku přitom není dodnes znám skutečný vlastník, který jej za výhodnou cenu získal. V řadě dalších případů zase managementy nevyjednaly s novým vlastníkem pro firmu výhodné dlouhodobé smlouvy a dnes tak ČSA platí za tyto služby mnohonásobně vyšší částky než je obvyklé," kritizuje CZALPA vedení ČSA.

"Kromě podpůrných činností, které bylo podle restrukturalizačního plánu nezbytné odprodat, ale současné vedení začalo sahat také na tzv. core business. První negativní vlaštovkou byl odprodej lukrativních slotů na londýnském letišti Heathrow, na které stojí letecké společnosti fronty bezúspěšně mnoho let. Dnes na řadu přicházejí samotná letadla, která management převádí do dceřiné firmy," upozorňuje CZALPA.

Management ČSA v uplynulých dnech rozhodl o vyvedení třetiny flotily mimo mateřskou firmu a vydal rozhodnutí o vyvedení 11 z 30 letadel ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines (HCA).

Tento krok by podle Gaspara měl být alarmující pro vládu, která má v budoucnu rozhodovat o privatizaci ČSA. V případě realizace tohoto kroku se totiž zásadním způsobem zmenší velikost a tedy i hodnota národního dopravce. Vlastník většinového podílu, tedy stát, by měl neprodleně zhodnotit počínání managementu, jeho kroky a postupy.

ČSA jsou součástí nově vytvořeného Českého aeroholdingu. Mateřská společnost České aerolinie se v rámci něj zaměřuje především na svůj hlavní předmět podnikání, tedy pravidelnou leteckou dopravu. Prostřednictvím dceřiných společností a organizačních jednotek pak holding zajišťuje další profesionální služby, jako například odbavení cestujících a letadel, nepravidelnou charterovou přepravu, technickou údržbu letadel, výcvik posádek, přepravu zásilek a pošty, provoz kontaktního centra, služby cestovní kanceláře a agentury práce a mnoho jiných.

Témata:  ČSA

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy