Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Sponzoring sportu se po krizi znovu zvedá. Firmám ale vadí aféry

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Sponzoring sportu se znovu zvedá s celou ekonomikou. Firmy, které škrtaly v době hospodářské krize výdaje, dnes opět na sport přispívají. Často hledají dlouhodobá partnerství. Tato forma spolupráce s vybraným sportovním odvětvím je pro ně efektivnější.

Sponzoring pro firmy není jen o logu na hřišti, ale také o aktivaci a práci s fanouškem, což vyžaduje delší čas. Firmy se vybírají nejen odvětví atraktivní pro diváky, ale také sporty, které nejsou dlouhodobě spojovány s aférami. Pokud se už problém vyskytne, oceňují otevřenost, informovanost a transparentnost.Dlouhodobá partnerství s firmami se snaží uzavírat například agentura BPA sport marketing, která vlastní marketingová práva české hokejové reprezentace a nejvyšší domácí hokejové soutěže. Podle ředitelky BPA sport marketing a.s. Jany Obermajerové v době krize všichni v oboru sportovního sponzoringu čelili škrtům na tyto výdaje, což se v posledních letech změnilo. „Naše společnost coby partner české hokejové reprezentace a Tipsport extraligy se snaží uzavírat dlouhodobá partnerství, která jsou i pro daného sponzora efektivnější,“ uvedla Obermajerová.

Podle ředitelky ale jakákoli nedůvěra v český sport může mít dopad na uvažování firem, kam sponzorské aktivity směřovat. „Pokud se nějaký problém vyskytl, oceňují otevřenost, informovanost i transparentnost, jak se s ním dosud náš sport vypořádal. Samozřejmě stejně jako v celé naší společnosti jsou obecně ve sportu, tedy i v hokeji negativní i pozitivní jevy a je na našem společném úsilí, dělat maximum proto, aby těch negativních bylo co nejméně. Logicky žádný brand se nechce spojit s nějakou aférou, či podezřelým produktem,“ uvedla Obermajerová.Samotný Český svaz ledního hokeje si přes dceřinou společnost ČSLH PRO-HOCKEY.Cz zajišťuje partnery pro druhou nejvyšší soutěž a mládežnické soutěže. „Na těchto úrovních platí, že se nám partnery zajišťovat daří, třebaže chybí legislativa, která by firmy k podpoře sportu motivovala ještě výrazněji. Od loňské sezóny se nicméně například podařilo zajistit titulárního partnera pro druhou nejvyšší soutěž a v několika posledních sezónách i titulární partnery pro nejvyšší mládežnické soutěže, juniorskou a dorostenecké extraligy. Jinak si kluby zajišťují partnery a sponzory samy,“ uvedl tiskový mluvčí Českého svazu ledního hokeje Zdeněk Zikmund.Pokud se týče objemu prostředků, významné firmy se podle něj zaměřují především na nejvyšší soutěže s odpovídající publicitou a sledovaností. Dalším důležitým faktorem, který jejich rozhodování ovlivňuje, je v případě podpory klubů nebo akcí regionální příslušnost, případně spojení firmy s příslušným odvětvím a jeho fanoušky. „Na mládež se nám daří získávat prostředky především v těch případech, kdy dokážeme partnerům předložit zajímavý projekt s jasnými přínosy a doložitelnými výsledky. Pro partnery je zpravidla rozhodující popularita odvětví, sledovanost události, rozsah jejich prezentace a prostor, který ten či onen sport dostává v médiích. Koneckonců, sponzoring není charita. Pokud překročí únosnou mez, na zájmu sponzorů se pochopitelně odrazí i různé skandály nebo aféry,“ myslí si Zikmund.Jednou z firem, která sport podporuje dlouhodobě je leasingová společnost Arval. „Zaměřujeme se zejména na golf a tenis, což se odráží i v naší firemní kultuře,“ uvedl Jiří Solucev ze společnosti Arval CZ. Podpora tenisu souvisí se skutečností, že mateřská společnost Arvalu BNP Paribas je bytostně spojená s ženským Fed Cupem. BNP Paribas se v tenisu angažuje již od roku 1973, kdy byla požádána, aby financovala výstavbu hlediště pro Roland Garros. BNP Paribas je v současnosti nejvýznamnějším sponzorem světového tenisu. Nesoustřeďuje se přitom pouze na slavné a velké mezinárodní turnaje, ale podporuje též drobné lokální soutěže, univerzitní tenisové zápasy, soutěže tělesně postižených tenistů, přes 1000 amatérských turnajů, více než 20 národních tenisových federací a desítky charitativních tenisových akcí.

Také pro výrobce ložisek ZKL je podpora sportu důležitá. „Jsme si vědomi, že finanční podpora sportu je velmi důležitá a z našich zkušeností může zvýšit motivaci mladých lidí věnovat se aktivnímu pohybu,“ vysvětlil Jiří Prášil, ředitel brněnského koncernu ZKL. Firma dlouhodobě podporuje tělovýchovnou organizaci SOKOL v Podolí u Brna spolu s fotbalovým družstvem z Brna-Líšně, což jsou lokality, poblíž kterých má ZKL svoje sídlo.

Témata:  firmy sport CZK

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy