Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Mýtné by mohly nahradit tištěné kupony. Stát ale přijde o miliardy

Dálnice, ilustrační fotografie
Dálnice, ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka / INCORP images

Vládní spory kvůli problematickému výběru mýtného stále pokračují. Ministr dopravy Dan Ťok si nadále hájí svůj plán prodloužit smlouvu se současným provozovatelem (společností Kapsch), to ale koaliční partneři odmítají a žádají zásadní úpravy tohoto návrhu. Je tak dost možné, že na řadu od nového roku přijdou tištěné kupony.

Současná smlouva s provozovatelem mýtného - společností Kapsch - na konci roku skončí a ministerstvo dopravy nestíhá vypsat nový tendr. Řešením by podle ministra Dana Ťoka mohlo být prodloužení smlouvy o tři roky. Podle koaličních partnerů by ale tento krok mohl být nezákonný.

Požadují proto některé úpravy tohoto návrhu. "My jsme se dohodli na tom, že ministr dopravy ještě doplní materiály, rozpracuje a dopracuje je na pondělní jednání vlády," řekl TV Nova ministr zemědělství Marian Jurečka.

Ťok nechápe obavy svých partnerů, v prodloužení tendru nevidí žádný problém. "Já jsem přesvědčen, že návrh je hlasovatelný a je v souladu s právem," řekl.

Sociální demokraté chtějí, aby tuto variantu schválilo i ministerstvo pro místní rozvoj.Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky zřízená při tomto ministerstvu už dříve přijetí návrhu nedoporučila. Roční výběr mýta je asi osm miliard, o které by Česká republika podle ministra vnitra Chovance reálně mohla přijít.

Záložní variantou jsou tištěné kupony. Stát by ale mohl přijít o miliardy korun. "Kupony mají 50% nižší výnos než dnešní mýto, tím pádem nastane škoda velkého rozsahu a bude se hledat viník a já bych nerad byl označen viníkem," uvedl Ťok.

Vláda se problémem bude zabývat opět v pondělí. Do té doby má ministr čas vymyslet nové řešení.

Témata:  dálniční poplatky dálnice

Související

Aktuálně se děje

10. října 2025 12:10

Levná ojetina může skrývat minulost taxíku. Takhle ji poznáte

Koupí ojetého auta můžete hodně ušetřit, ale kupující by měl vědět, co vlastně kupuje. Některá ojetá vozidla můžou být vysloužilé taxíky, policejní vozy nebo auta z půjčoven. Tato auta jsou typicky opotřebovanější a mají nižší hodnotu. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Andrej Babiš

Komentář

Rozpočet přežije i Babišovy sliby. Německo by na tom bylo hůř o pětinu

Pokud by Babišova vláda naplnila všechny své sliby během prvního roku vládnutí, z výpočtu Národní rozpočtové rady plyne, že se český schodek veřejných financí stále vyjde pod 3 % HDP; německá vláda by v takovém případě měla o 20 % vyšší deficit než ta česká, rakouská o 38 %, a polská dokonce o 124 %. Ani inflace by neměla být v ČR problémem.