Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ostudné plýtvání státních peněz. Rozlučka či welness za statisíce

Peníze CZK, ilustrační fotografie
Peníze CZK, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Rozlučka zaměstnanců za 300 tisíc korun, wellness pobyty za téměř 600 tisíc korun nebo nesmyslné členství generálního ředitele a dalších zaměstnanců v různých organizacích, to jsou podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) jen některá nehospodárná pochybení agentury CzechTourism.

NKÚ oznámil podezření na nehospodárné používání státních peněz agenturou CzechTourism. Agentura měla také porušit několik zákonů. Celkem by se mělo jednat o částku ve výši téměř 20 milionů korun.

Kontrola se týkala hospodaření agentury CzechTourism a Centra pro regionální rozvoj (CRR) v letech 2012 až 2014. Kontroloři prověřili více než 326 milionů korun a majetek v hodnotě 294 milionů korun. Agentura v několika případech porušila zákon, CRR z kontroly vyšlo výrazně lépe.

Významnou oblastí, kde agentura chybovala, jsou veřejné zakázky, v řadě případů CzechTourism mohla vysoutěžit zakázky levněji. Například rozdíl v jedné ze zakázek tvořil něco přes pět milionů, přitom stačilo zažádat o doplnění dokumentace.

Agentura pochybila také v oblasti právních služeb, najatou firmu platila paušálně částkou 45 tisíc měsíčně a společnost ani nemusela vykazovat, kolik práce v daném období vykonala.

Jestliže část zakázek CzechTourism zadával bez ohledu na výslednou cenu, tak v případě nakupování letenek nesoutěžil dodavatele vůbec. I když agentura věděla, že za rok nakoupí letenky minimálně za tři miliony korun, i přes to je nakupovala postupně. Během kontrolovaného období tak zaplatila za letenky deset a půl milionu korun.

NKÚ podal ještě před ukončením kontroly trestní oznámení pro porušení povinnosti při správě cizího majetku a sjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Proto ze zákona musel se zveřejněním výsledků této kontroly počkat do doby, než mu to orgány činné v trestním řízení umožní.  

Témata:  NKÚ CZK

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.