Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak snížit spotřebu paliva? Zkuste tyhle jednoduché triky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

I když jsou nyní pohonné hmoty levnější, než bývalo zvykem, spotřeba paliva stále patří ke sledovaným veličinám. Víte ale, jak ji poměrně snadno snížit?

Benzín i nafta sice nyní stojí pod třicet korun za litr. Přitom před lety stál litr skoro čtyřicet korun. Motoristé ale i tak spotřebu paliva řeší. Lze ji ještě vůbec nějak snížit?

Na spotřebu má vliv především styl jízdy, ale také technická kondice automobilu a věci, které s sebou vozíte. A samozřejmě pak mají na spotřebu vliv třeba i pneumatiky. Některé záležitosti můžete ovlivnit hůře, jiné naopak velmi. Například stylem jízdy můžete změnit spotřebu naprosto zásadně.

Pokud chcete jezdit úsporně, musíte jezdit plynule. Jezdit konstantní rychlostí se dá ale jen na prázdné silnici nebo dálnici, takže každý musí v běžném provozu akcelerovat nebo brzdit. "Zkuste ale jezdit tak, jako by vaše auto brzdy nemělo a využívejte maximálně jeho setrvačnost,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA.

Brzděním totiž pouze měníte energii paliva, které jste spálili, v nevyužité teplo. Využívejte proto setrvačnost svého auta. Sledujte provoz a situaci na silnici daleko před sebou a když víte, že budete muset zpomalit, sundejte včas nohu z plynu a nechte auto dojet setrvačností. Uvidíte, jak daleko auto dojede bez paliva.

Při jízdě na delší vzdálenosti například po dálnici se na spotřebě významně podílí i rychlost, jakou pojedete. Pokud udržujete na dálnici například 120 km/h nebo 140 km/h má velký rozdíl. Navíc čím rychleji budete chtít jezdit, tím častěji vás ostatní pomalejší řidiči donutí zpomalovat a následně více akcelerovat. To dále zvýší vaši spotřebu.

"Rozdíl ve spotřebě se pak může pohybovat i v několika litrech na 100 km,“ připomíná Foltýn. Výsledný rozdíl v čase, během kterého dojedete do cíle, ale bude minimální, jen v řádu několika minut. S ohledem na spotřebu také plánujte trasu a pokud můžete, nechte si větší časovou rezervu, ať vás to nenutí jezdit rychleji.

Vaši spotřebu ovlivní i trasa, po které jezdíte. Ne vždy je nejkratší trasa nejúspornější, proto hledejte takovou cestu, kde nehrozí zácpy, popojíždění v koloně u křižovatky, časté brzdění a akcelerace a podobně. Někdy i o několik kilometrů delší avšak plynulejší trasa vám může citelně snížit dlouhodobou spotřebu paliva.

Na spotřebě se podílí i to, v jakém stavu je vaše auto a jeho příslušenství. Spotřebu velmi ovlivňují také pneumatiky. Například pokud teď v létě dojíždíte zimní pneumatiky, počítejte s jejich vyšším valivým odporem a vyšší spotřebou. "Podhuštěné pneumatiky se také negativně projevují na spotřebě, navíc zhoršují i ovladatelnost auta,“ upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Na ovladatelnosti a brzdné dráze se ale mohou negativně projevit i extrémně přehuštěné pneumatiky, proto následujte doporučení výrobce a hustěte pneumatiky na předepsaný tlak.

Zejména při cestách po dálnici vyšší rychlostí spotřebu ovlivňuje i aerodynamický odpor, proto z auta odmontujte například střešní nosič a další příslušenství namontované vně auta, pokud je nepoužíváte. Prostý střešní box zvýší spotřebu o 10 až 15 %. Spotřebu zhorší i stažená okénka, proto používejte raději klimatizaci, která nezhorší spotřebu tolik jako právě stažená okna.

Zanedbávaný servis se ale také podílí na horší spotřebě. U benzínových motorů mohou hodně udělat nové kvalitní zapalovací svíčky. A taková drobnost, jako je třeba přidírající se ložisko nebo zkroucený brzdový kotouč zvyšuje tření v kole a tím i spotřebu. 

Témata:  pohonné hmoty

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:44

Předpověď počasí na noc a úterý 19. listopadu

Přes naše území přejde od západu frontální systém, v noci teplá fronta a večer postupně fronta studená, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.