Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nákupní šílenství zvané černý pátek: padl rekord v karetních transakcích

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Černý pátek (Black Friday) je den výrazných slev oblíbený zejména v USA a Kanadě. Stále populárnější je však i v České republice. Dokazuje to počet plateb kartou, který byl letos v porovnání s černým pátkem minulého roku o 33 % vyšší. Stále větší obliba bezkontaktních plateb se projevila ve snížení průměrné částky o 7 % na 543 korun. Nakupovalo se i na zahraničních e-shopech. Oproti loňskému černému pátku utratili klienti Equa bank při platbách kartou v zahraniční o 10 % více.

„Černý pátek vznikl ve Philadelphii, kde popisoval zmatek v dopravě, který následoval vždy po dni díkuvzdání. Dnes je známý hlavně jako den, kdy začínají předvánoční nákupy. I Češi berou černý pátek jako den výrazných slev, které se nemusí nutně vztahovat jen na české obchody. Nakupování na zahraničních e-shopech je totiž stále populárnější. Téměř každý 50. klient provedl nákup v zahraničním internetovém obchodě,“ uvádí Tomáš Veselý, ředitel oddělení depozitních produktů Equa bank.

Objem nákupů na internetu roste

Útraty Čechů na zahraničních e-shopech budou letos rekordní. Zatímco v minulém roce Češi poslali do ciziny platebními kartami přes internet 13,3 miliardy korun, jen za první půl rok letošního roku to bylo podle Sdružení pro bankovní karty již 8,6 miliardy. 

"Že se nebojíme překročit pomyslné státní hranice, zvláště když se jedná o výhodnější nákup, dokazují údaje z plateb vedených na zahraničních e-shopech. Pokud porovnáme běžný den a černý pátek, internetové karetní platby vzrostly o 19 %. Meziroční růst plateb u zahraničních internetových obchodů během černého pátku byl téměř 40%. Rostoucí popularitu zahraničních nákupů sledujeme každý rok,“ říká Jakub Pavel, ředitel Retailového bankovnictví Equa bank.

Podle ČSÚ letos na e-shopech nakupovalo 42 % všech českých spotřebitelů, vloni to bylo 39 %. Nejčastěji si Češi pořizují přes internet oblečení a obuv. V Evropské unii nakupují přes internet nejvíce Britové a Dánové. V obou zemích má s e-shopy zkušenost téměř 80 % obyvatel.

Češi milují bezkontaktní platební karty

Češi jsou v přepočtu na obyvatele na prvním místě v EU ve frekvenci plateb bezkontaktní kartou a mají zároveň i největší průměrnou měsíční útratu (1 700 korun). Každá druhá bezhotovostní platba je v Česku uskutečněna bezkontaktní kartou. V průměru Češi tímto způsobem zaplatí 3,3× měsíčně. O něco méně aktivní jsou pak Poláci a Slováci.

Černý pátek – tradice ze Severní Ameriky

Černý pátek (Black Friday) je oblíbený hlavně v USA a Kanadě, kde většina velkých obchodních řetězců prodává část svého sortimentu za výrazně nižší ceny. Black Friday je vždy následující den po dni díkůvzdání a startuje období předvánočních nákupů. Do širšího povědomí se dostal během 60. a 70. let 20. století. V České republice se tento masivně zpopularizoval teprve před necelými deseti lety.

Témata:  obchody

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.