Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Olej v motoru není nesmrtelný. Jak často ho měnit?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Olej v motoru není nesmrtelný. Ale jeho výměna je poměrně finančně náročná. Výměnu motorového oleje tak motoristé často odkládají nebo úplně zanedbávají. A to je samozřejmě chyba.

Kdo maže, ten jede, praví známé pořekadlo. Jenže olej v motoru není nesmrtelný a snad každý motorista určitě ví, že je potřeba ho měnit. Jenže kdy? Zejména u ojetého vozu totiž není příliš dobré spoléhat se na doporučení výrobce, které mnohdy neodráží praktické zkušenosti.

Největší riziko pro moderní přeplňované motory, především pak turbodiesely, je v oddalovaných výměnách po třiceti až padesáti tisíci najetých kilometrech. Přitom praxe ukazuje, že už po 15 000 km vykazuje olejová náplň v motoru značnou degradaci a je dobré přistoupit k její výměně.

"Někteří výrobci dnes doporučují výměnu oleje jednou za dva roky nebo po 30 000 km,“ informuje Auto ESA. Zkušenosti servisů ale ukazují, že se jedná o příliš dlouhý interval výměny.

Zlaté pravidlo jednou za rok

Záleží samozřejmě na způsobu používání auta a typu motoru, ale nikdy nic nezkazíte tím, že olej vyměníte jednou za rok, pokud ročně najedete zhruba 15 000 km. Kdo najede ročně přes 20 000 km, není od věci zvážit dvojí výměnu, například jednu před zimní sezónou a druhou před tou letní.

S olejem by se měl měnit i olejový filtr, který zachytává drobné kovové částečky z motoru.

Značka není důležitá, specifikace ano

Který olej ale vybrat? Především je nutné se řídit doporučením výrobce a částečně také zkušenostmi s daným typem auta a motoru. Jednou věcí je viskozita oleje určená označením například 10W40, ale důležité je držet se i dalších specifikací, které jsou odlišné pro různé typy olejů shodné viskozity. Tam jde především o to, zda máte benzínový nebo dieselový motor s přeplňováním či bez.

"V tomto případě není rozhodující výrobce oleje, protože i značkový olej nevhodné specifikace může vašemu motoru uškodit více než neznačkový levný olej správné specifikace a viskozity,“ upozorňuje Auto ESA.

Výběr uzpůsobte i podle používání auta. Například pokud jezdíte krátké trasy s častými studenými starty, vyberte si raději olej vyšší viskozity, který má lepší vlastnosti za studena. Naopak u auta pro dlouhé dálniční trasy vybírejte jiný typ oleje. Sportovní vozy mají také jiné nároky na olej, měl by dobře odolávat vysokým teplotám.

Nezapomínejte ani na převodovkuZapomínat by se nemělo ale ani na převodovku. A to ne jen na automatickou, ale i na klasickou manuální. Výrobci sice často uvádí, že je náplň doživotní, ale prostá výměna převodového oleje jednou za čtyři roky udělá divy.

Sníží se mechanické ztráty v převodovce a zlepší řazení. Některé typy automatických převodovek pak mají výměnu přímo předepsanou, nejčastěji se doporučuje interval čtyři roky nebo 60 000 km.

Nezapomeňte také hladinu oleje pravidelně kontrolovat. Není dobré se spoléhat jen na elektronické systémy vozidla, které hlídají tlak a hladinu oleje, prostá kontrola měrky je mnohdy rychlejší a účinnější.

Témata:  auta silnice, dálnice

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

22. dubna 2024 18:27

Vysoké úroky povzbuzují ekonomiku, soudí američtí finančníci i ekonomové. MMF ale varuje

Mezinárodní měnový fond (MMF) se v minulém týdnu nezvykle ostře pustil do Spojených států. Vadí mu jejich rozhazovačnost. Ta jim prý sice dopomáhá k impresivnímu ekonomickému růstu, leč není dlouhodobě udržitelná. Přílišné výdaje Washingtonu mohou podle MMF celosvětově opětovně zvýšit inflaci a ohrozit rozpočtovou a finanční stabilitu. Jinými slovy, hrozí, že za velké americké dluhy nakonec zaplatíme všichni – ať už krizemi či pořádnou inflací.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy