České ekonomice i firmám se daří, a to se pozitivně odráží v nabídce zaměstnaneckých výhod – společnosti v Česku jich poskytují v průměru 12, tedy o dvě více než loni. Nejvíce nabízeným benefitem zůstává již potřetí mobilní telefon v nabídce 88 % firem a příspěvek na vzdělávání (83 %), který je dlouhodobě také nejdynamičtějším benefitem. Největší meziroční nárůst zaznamenaly příspěvky na životní pojištění a na spoření na penzi (o 11 %, resp. 9 %), které tak dokazují rostoucí trend podpory dlouhodobých benefitů. Na jednoho řadového zaměstnance firmy v průměru vydají 10–15 tisíc korun. Vyplynulo to z tradičního průzkumu zaměstnaneckých výhod, který již v deváté vlně realizovala NN pojišťovna a penzijní společnost ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR, informuje NN Group.
Firmy jsou v hodnocení své ekonomické situace poměrně optimistické. Za lepší v porovnání s minulým rokem ji považuje 39 % společností. „Nálada firem v letošním roce je dost optimistická. Zejména v posledních měsících zaznamenáváme výraznou dynamiku růstu průmyslu a celé ekonomiky. Dobrou zprávou je, že zlepšující se kondice našich firem se projevuje u řady z nich potřebou přijímat nové pracovníky a udržet si je jak zvyšováním mezd, tak i benefity,“ komentuje výsledky Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.
Dobrá kondice firem se promítla do rozšíření nabídky zaměstnaneckých benefitů. Firmy aktuálně nabízejí v průměru 12 zaměstnaneckých benefitů, o 2 více než loni. Společnosti, které svou situaci hodnotí v porovnání s loňským rokem jako lepší, jich nabízejí dokonce 13, ty s horšími vyhlídkami naopak jen 11. „Na nabídku benefitů má vliv také velikost společnosti, která je spojená s rozmanitostí pracovních pozic a tím i potřebou nabízet více druhů benefitů. Malé firmy do 50 zaměstnanců poskytují průměrně 9 zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až 13. Samotné množství nabízených benefitů však není garancí spokojených a loajálních zaměstnanců,“ vysvětluje generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký.
Nejrychleji roste životní pojištění
Mezi nejčastěji poskytované zaměstnanecké výhody opět patří mobilní telefon (88 %), příspěvky na vzdělávání (83 %) a pitný režim (81 %). Ty jsou spolu s příspěvky na zdravotní péči a se služebním automobilem zároveň i nejstabilnějšími výhodami a v nabídce firem se na předních místech objevují již několik let. Největší meziroční nárůst popularity zaznamenal benefit v podobě příspěvku na životní pojištění. „Životní pojištění spolu s penzijním připojištěním jsou státem podporované produkty – a to jak z pohledu zaměstnavatele, tak zaměstnanců – přičemž patří dlouhodobě mezi finančně nejzajímavější benefity. Přes dynamický růst popularity příspěvku na životní pojištění, zůstává ze strany zaměstnavatelů i zaměstnanců nedoceněna oblast rizikového životního pojištění, která je hlavní podstatou pojištění,“ upřesňuje Tomáš Nidetzký. Nejvýrazněji se tento trend ukazuje u životního pojištění, na které v současnosti přispívá 60 % firem, o 11 % více než v loňském roce. Spoření na stáří podporuje o 9 % více podniků než v roce 2014, tedy 77 %.
Na trend vzrůstající obliby dlouhodobých benefitů poukazují i další výsledky průzkumu. „Již pár let pozorujeme propad popularity věcných benefitů, jako jsou stravenky, dary a jednorázové odměny. Tyto benefity mají pouze krátkodobou hodnotu a jsou do značné míry vnímány zaměstnanci jako samozřejmost. Dnes je trendem ukázat lidem, že zaměstnavateli na nich záleží a že myslí i na jejich budoucnost, právě třeba prostřednictvím příspěvků na pojištění,“ doplňuje Radek Špicar.
Táhnou jazykové kurzy, zájem roste i o ruštinu
Téměř desetina dotázaných firem avizuje, že do budoucna plánuje navýšit příspěvky na vzdělávání. „Pro úspěch našeho byznysu jsou zaměstnanci, jejich know-how a nasazení velice důležité, a proto do rozvoje znalostí a dovedností našich zaměstnanců investujeme. V současné době nedostatku kvalifikovaných pracovníků na trhu práce ani jiná cesta není. Je důležité stabilizovat vlastní kvalitní zaměstnance (příkladem takového benefitu je i příspěvek zaměstnavatele na penzijní a životní připojištění) a rozvíjet jejich další vzdělávání dle potřeb firmy. Takto vynaložené prostředky je třeba vnímat v dlouhodobé perspektivě, kde je jejich návratnost mnohonásobná,“ komentuje výsledky průzkumu Miloslava Večerková, personální ředitelka společnosti BRANO a.s.
Vzdělávání navíc potvrdilo svou pozici nejdynamičtější zaměstnanecké výhody a ještě rozšiřovat jeho nabídku v příštím roce plánuje 11 % firem. V rámci vzdělávání stoupá zájem o výuku jazyků. Dominantním jazykem je stále angličtina, kterou nabízí 84 % firem. Druhým nejčastějším jazykem je němčina (44 %), zájem vzrůstá také o ruštinu (25 %).
Související
20. listopadu 2024 11:08
5. listopadu 2024 15:40
24. října 2024 11:32
15. října 2024 11:18
2. října 2024 11:45