Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nešidí vás lékař? Zkontrolujte si ho u své pojišťovny

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Nejste spokojeni s lékařskou péčí? Podezíráte lékaře, že si na vás vyúčtovávají neprovedené zákroky nebo neodebrané léky? Snadná pomoc - požádejte u své pojišťovny a o přehled vykázané péče.

Každý člověk má právo si u své zdravotní pojišťovny vyžádat přehled vykázané péče. V něm najde přesný seznam výdajů za lékařskou péči. Z výpisu je možné se dozvědět jaké léky vám byly předepsané v daném roce, jaký zdravotnický materiál a prostředky na vás byly spotřebovány a najdete tam i seznam všech výkonů lékařů, ambulantních specialistů i výkony v laboratořích.

Poměrně snadno si tak můžete zjistit, jestli vás váš lékař podvádí a účtuje si u pojišťoven neprovedené zákroky a nevydané léky. Nejen, že pojišťovny mají ze zákona povinnost takový výpis na požádání a zdarma zasílat jednou ročně. Pojišťovny s pacienty v této věci nadmíru ochotně spolupracují. Pomáhá jim to totiž odhalit lékaře, kteří je takto okrádají.

Jak získat přehled zdravotní péče?

1. Nejjednodušší a zároveň i možná nejrychlejší možností je zastavit se na pobočku své pojišťovny (VZP, OZP, ZPMV atd.), tam osobně požádáte o tento přehled. Pojišťovna vám ho musí ze zákona vystavit. "Na vyžádání pojištěnce je pojišťovna povinna poskytnout jedenkrát ročně údaje o zdravotní péči uhrazené za tohoto pojištěnce v obdobní posledních 12 měsíců," píše se v zákoně. Některé pojišťovny ale vycházejí svým pojištěncům vstříc a vyhotoví jim i výpis za delší období než poslední rok.

2. Další variantou je, že o přehled požádáte poštou či mailem. Stačí vyplnit buď příslušný formulář nebo napsat dopis, ve kterém uvedete své jméno, příjmení, číslo pojištěnce (rodné číslo) a adresu trvalého bydliště. Do tří týdnů vám pak pojišťovna pošle výpis zpět poštou zásilkou do vlastních rukou.

3. Většina pojišťoven pak nabízí k tomuto přehledu přístup i on-line. Opět stačí zajít na pobočku, nebo zaslat žádost poštou a pojišťovna vám aplikaci zpřístupní.

Když si necháte poslat svůj výpis a zjistíte to, že je tam chyba a lékař možná podváděl, tak byste měli kontaktovat svou pojišťovnu. Možnosti jsou opět tři - osobní návštěvou pobočky, dopisem nebo mailem. Následně váš podnět bude prověřovat revizní lékař pojišťovny a lékaři či zdravotnickému hrozí, že pojišťovna odečte péče, kterou vykázali neoprávněně. Při opakovaných prohřešcích s nimi může pojišťovna ukončit smlouvu a v extrémní případě může vše předat Policii ČR.

Témata:  CZK zdravotnictví zdravotní pojišťovna

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.