Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Takhle z nás obchody tahají peníze a nutí nás utrácet

Takhle z nás obchody tahají peníze a nutí nás utrácet

Foto: Pixmac

Máte rádi nákupy v supermarketech? Pak se s námi zamyslete nad tím, jestli nejste obětí jejich propracovaného marketingu.

Známe to všichni. Vyrazíme koupit pár věcí a u pokladny zjistíme, že jsme utratili mnohem víc, než jsme chtěli. Při placení účtu se nám pak zatočí hlava. Proč? Protože velká obchodní centra to mají pěkně promyšlené! 

Mají totiž 13 pravidel, které si na nás vymysleli a kterých se úzkostlivě drží. Jde o jakési triky, díky kterým vydělávají pohádkové peníze, upozornil portál tvnoviny.sk. Přečtěte si je a ověřte si, že nachytali i vás. 

1. Akce - Přečtete si tento nápis a okamžitě vkráčíte do obchodu. Tam v regálech hledáte žlutě označené zboží a automaticky ho dáváte do košíku. Jenže když už jste v obchodě, koupíte i další zboží, které v akci není.

2. Nákupní vozík - Čím větší, tím lepší! No řekněte, necítili byste se trochu divně, kdybyste vezli v obřím košíku dvě housky? 

3. Příjemná vůně - Supermarkety často vůni v supermarketech upravují a zintenzivňují. Nejčastěji vůně ovoce a zeleniny, případně pečiva, která u lidí vzbuzuje ještě větší chuť nakupovat. 

4. Hra na schovávanou - Obchodníci dobře vědí, co vystavit a co schovat! Zboží, které denně potřebujeme , je v obchodech co nejdál od vchodu. Musíme se k němu prodrat uličkami, kde je vystaveno i jiné (méně potřebné nebo luxusní) zboží.  

5. Bludiště - Čím komplikovanější, tím účinnější . Motáme se kolem regálů a nakupujeme zboží, které vlastně ani nepotřebujeme! 

6. Světlo - Mimořádně důležité je dobré osvětlení supermarketů. A taky barvy v interiéru. Používají se hlavně teplé barvy.

7. Zboží ve výšce očí - Nejvíce se prodává zboží, které obchodníci umístí do výšky očí zákazníka. Výrobci dokonce platí obchodům takzvané regálné, aby jejich produkty umístili právě na nejvhodnější místo. 

8. Prodává i dotyk - Průzkumy ukázaly , že je důležité, aby si zákazník mohl zboží vzít do ruky. 

9. Všechny smysly v pozoru. Kromě nosu, očí a hmatu je zapojen i sluch. Supermarkety proto pečlivě vybírají hudbu, kterou pouští do reproduktorů. Čím pomalejší hudba, tím déle se mezi regály zdržíme.  

10. Prostor - Čím větší prostor, tím lepší. Vejít se nás do obchodu musí co nejvíce. Ale nesmíme se v žádném případě cítit stísněně. 

11. Tikající bomba - Když je akční nabídka časově omezena, vzbuzuje to v nás pocit, že musíme nabídku co nejrychleji využít. 

12. Věrnostní karta - Jde o legální "zneužívání údajů ", které obchodu o sobě poskytnete . Podle nich pak supermarket dodává zboží do regálů a přizpůsobuje se zákazníkovi tak, aby co nejvíce koupil. 

13. To nejlepší na závěr - Všimněte si, že u pokladen jsou hlavně maličkosti: cukrovinky, zmrzliny žvýkačky. Do košíku je hodíte, když čekáte v dlouhé řadě na pokladnu.

Témata:  obchody

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.