Česká ekonomika se stále zmítá v mělké, ale zato nezvykle dlouhé, krizi. Z červených čísel bychom se měli podle ekonomů dostat sice až v příštím roce, přesto jsou na trhu skupiny obchodů, kterých se zhoršené finanční podmínky obyvatelstva prakticky nedotkly a naopak.
Červnové statistiky vrátily tržby maloobchodníků do záporných čísel. „Pravděpodobně i vlivem povodní klesl zájem zákazníků o typicky letní a cestovatelské zboží, jako je například sportovní vybavení či zavazadla. Lidé mají také stále obavy z vývoje ekonomiky a šetří," říká analytik společnosti PwC Pavel Kulhavý. Dodal, že letošní červen měl o jeden pracovní den méně než loňský, což by mělo být výhodou zejména pro ty obchodníky, kteří mají o víkendu zavřeno. Celkově klesly tržby maloobchodníků proti předchozímu roku o 2,7 procenta.
Kde utrácíme více, kde méně?
Například obchodním řetězcům klesly tržby o 3,6 procenta, ještě méně jsme však byli ochotní utrácet v prodejnách léků, zdravotnického a kosmetického zboží (-7,3 procenta) nebo v obchodech s výrobky pro domácnost (-5,3 procenta). Nakupovat se nám ovšem nechtělo ani v obchodech se zbožím pro kulturu a sport nebo u podnikatelů živících se opravou či prodejem automobilům.
Proti tomu zvýšený zájem o svůj sortiment vykázali obchodníci s obuví a s oblečením, těm rostly tržby o 3,8 procenta. V plusu skončily také tržby za komunikační a počítačová zařízení (+2,0 procenta). „V tomto případě stále funguje efekt klesajících cen, který umožňuje zákazníkům donést si více zboží za menší peníze," vysvětlil analytik ČSOB Petr Dufek. Podle jeho slov však bezprecedentní boom pokračuje především u zásilkových a internetových obchodů, které na rozdíl od padajícího maloobchodu zažívají dvouciferný nárůst tržeb a ukrajují si tak podíl na trhu na úkor kamenných obchodů.
Výhled do budoucna
Ekonom Petr Dufek pro další měsíce předpokládá, že propady maloobchodu se začnou zpomalovat s tím, jak se začne stabilizovat i domácí poptávka. "Nárůst spotřeby a tedy i ochoty nakupovat však může podpořit teprve až zlepšení ekonomické situace, které začnou spotřebitelé vnímat a ve svých peněženkách skutečně pociťovat," zakončil analytik.
Související
6. dubna 2025 21:56
4. dubna 2025 15:09
1. dubna 2025 12:11
14. února 2025 11:56
31. ledna 2025 10:07