Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Peníze z privatizace už nepůjdou na stavbu silnic, navrhuje Kalousek

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) zřejmě ještě letos přijde o možnost získat do rozpočtu peníze z privatizačního účtu. Počítá s tím novela zákona o zrušení Fondu národního majetku poslanců Miroslava Kalouska (TOP 09) a Marka Bendy (ODS), která je od pondělí v připomínkovém řízení.

"Vypouštějí se platební tituly, na základě kterých byly privatizační prostředky převáděny do SFDI, do Státního fondu rozvoje bydlení a do Státního fondu životního prostředí," plánují v návrhu Kalousek s Bendou. Podle mínění zákonodárců jsou tyto státní fondy napojené přímo na státní rozpočet a jejich činnost je v rozhodující míře ze státního rozpočtu financována a tento trend by měl pokračovat i do budoucna. "Doplňkové převody privatizačních prostředků na uvedené státní fondy již nemají své ekonomické opodstatnění a státní fondy musí do budoucna financovat svoji činnost z prostředků z veřejných rozpočtů, zejména pak ze státního rozpočtu," doplňuje duo Benda a Kalousek. "Finanční prostředky z privatizačního účtu tvořily hlavní zdroj prostředků od roku 2000, kdy náš fond vznikl. Dneska na privatizačním účtu je peněz pomálu a tím se zmenšila i jeho role v našem financování," přiblížil agentuře Mediafax náměstek sekce pro správu finančních zdrojů Jaroslav Krauter. Náměstek SFDI zároveň ale přiznal, že o peníze z privatizace měl jeho fond do budoucna ještě zájem a zpráva, že o tuto možnost má přijít, ho překvapila. "Před časem, když se uvažovalo o privatizaci Letiště Praha, tak 50 procent z těchto peněz mělo jít do našeho rozpočtu. Pak to padlo," uvedl Krauter zdroje, které by privatizační účet mohly ještě naplnit. V současnosti na účet chodí hlavně dividenda z ČEZ. Základní myšlenkou novely je seškrtat platební tituly, na které je možné peníze z privatizačního účtu využívat a maximum jich nasměrovat jen do několika přesně vymezených oblastí. Mezi nimi je především vyrovnávání schodku na důchodovém účtu, dále pak na likvidaci škod na životním prostředí způsobených těžbou nerostů nebo k plnění závazků u podniků určených k privatizaci. Ministr financí Kalousek a poslanec ODS Benda dokončili návrh zákona minulou středu a apelují na jeho rychlé uvedení do praxe. Platit by tak měl začít ihned po té, co vyjde ve Sbírce zákonů. Nejdřív se k němu ale vyjádří vláda, pak ho posoudí parlament a prezident. Peníze pro SFDI jsou jablkem sváru mezi ministrem dopravy Pavlem Dobešem (VV) a šéfem rezortu financí. Dobešovi se nelíbí, že fond má dostat podle Kalouskových návrhů v roce 2012 o 10 miliard korun méně, než kolik měl slíbeno v rámci schváleného střednědobého rámce z loňského roku. V důsledku toho nebude možné využít v plné míře kofinancování z evropských fondů a v budoucnu se nemusí podařit dokončit obchvat Prahy, varoval Dobeš. Kalousek se už dřív vyjádřil v tom smyslu, že rozpočtové priority jsou věcí vlády jako celku a ta může rozhodnout o jejich změně.

Témata:  Ministerstvo dopravy silnice, dálnice

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

17. září 2025 16:30

Neznalost a psychické vyčerpání brání dlužníkům využít oddlužení

Novela insolvenčního zákona měla lidem cestu k oddlužení usnadnit. Přesto počet nových insolvenčních řízení meziročně roste jen o 12 %, přičemž desítky tisíc lidí ročně by tuto možnost mohly využít – většina o ní ale stále neví. Výzkum Konsorcia dluhových poraden ČR ukázal, že dlužníkům brání nejen neznalost změn, ale i psychické vyčerpání a složité životní podmínky.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Komentář

Kdo nese odpovědnost za rozpočet? Dosluhující vláda couvá, prezident vyčkává

Je to celkem zapeklitá situace. Prezident republiky nechce pověřit sestavením nové vlády. Normálně vládne kabinet dosluhující. Dosluhující kabinet ale zase nechce předložit návrh rozpočtu na příští rok. S tím, že jej předloží nová vláda. Která ale zatím vlastně ani nemůže být pořádně sestavována. Vskutku paralýza. Někdo bude muset ustoupit. Nebo by tedy měl.