Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co kupujeme, neřešíme! Hlavně ve slevě

Co kupujeme, neřešíme! Hlavně ve slevě

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Češi jsou národ slevomaniaků, prakticky už ani neřešíme, jaké zboží kupujeme a ve kterém obchodě, podstatné je, aby bylo za zvýhodněnou cenu. Fenomén se přitom netýká pouze nízkopříjmové skupiny, vyplývá to ze středečních výsledků průzkumu STEM/MARK.

V peněžence proto nosíme, často nesmyslně, až desítky věrnostních kartiček od nákupních řetězců a obchodů, přes prodejny s oblečením, po obchody s náhradními díly na auta nebo kola. Věrnost pouze vybraným z nich však podle průzkumu dodržuje jen málokdo.

Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba dělají lidé často chybu v tom, že sledují výši slevy místo konečné ceny. "Proto se radují z velké slevy, že ale zboží mohli ve vedlejším obchodě koupit levněji i bez slevy, to už často nevidí," vysvětlil. Češi tak často nakupují zcela nevýhodně, a naopak zajímavé možnosti, na nichž se dají ušetřit reálně až tisíce korun ročně, objevují jen pomalu.

Během šetření zároveň čtyři lidi z deseti deklarovali, že využívají při nákupech věrnostní karty, zatímco kreditky k výhodnějším nákupům využívá jen necelá čtvrtina. Zajímavostí průzkumu také je, že kreditních karet se lidé vyššího věku nebojí, naopak používá je víc dotazovaných než těch mladších.

Nejoblíbenější jsou přitom stále nákupy ve slevách v kamenných obchodech, kde hledá štěstí téměř 80 procent dotazovaných, tři čtvrtiny z nich ale zároveň uvedlo, že vyhledávají slevy i na internetu. "Nákupy v e-shopech jsou v Česku velmi oblíbené, obzvláště u elektroniky, kde mohou ušetřit proti kamenným prodejnám od desítek po tisíce korun u dražší elektroniky," připomněl Kozub. Podle jeho slov s tím souvisí i platby zboží nakoupeného on-line. Konzervativní nakupující sice platí dobírkou, ale u dražšího zboží je běžný i nákup na úvěr nebo platba kreditní kartou on-line.

"Postupem času stále více a více lidí nakupuje na slevových portálech, kde nejčastěji najdou různé služby, nabídky restaurací nebo pobytové zájezdy. V průzkumu se tak vyjádřilo přes 40 procent lidí," říká k výsledkům průzkumu analytik.

Zajímavé je, že slevy a akční nabídky nevyužívají pouze nízkopříjmové skupiny obyvatel. Skoro polovina lidí s příjmem nad 25 tisíc potvrdila, že v posledních měsících nakupuje zboží na aukčních portálech. "Zde ale nejde jen o čistou chuť ušetřit. Lidé zde často nakupují i proto, že mají šanci zažít trochu adrenalinu při soutěžení o nejlepší cenu s ostatními přihazujícími," zakončil Michal Kozub.

Témata:  slevy

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

24. listopadu 2025 15:02

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Jednotné hlášení změní fungování firem. Duben 2026 bude zlomovým měsícem

Od začátku roku 2026 začne postupně nabíhat nová legislativa zavádějící Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele (JMHZ). Jde o změnu, která má zpřehlednit a sjednotit povinné údaje, jež zaměstnavatelé pravidelně předávají státu. Legislativu připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci s Českou správou sociálního zabezpečení, Úřadem práce ČR, Ministerstvem financí, Generálním finančním ředitelstvím, Českým statistickým úřadem a zástupci zaměstnavatelských svazů.