Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Cena za pohřeb v roce 2012 stoupne

Plánované zvýšení DPH z 10 na 14 procent a očekávané navýšení cen energií může v příštím roce zdražit pohřby až o stokoruny. Agentuře Mediafax to řekla ředitelka Pohřebního ústavu města České Budějovice a krematoria Kateřina Vrbová.

O kolik přesně by ceny za pohřební a kremační služby mohly v příštím roce stoupnout, není zatím úplně jasné.

"Nyní se to ještě nedá určit a například u nás, kteří máme danou regulaci ve věcně usměrňovaných cenách, to bude jasnější až po Novém roce. Tyto věcně usměrňované náklady máme nařízené od doby, kdy stát zrušil příspěvek na pohřebné,“ uvedla Vrbová.

Do věcně usměrňovaných cen se počítají například přímé mzdy, materiál, nebo pracovní a ochranné pomůcky. Všichni provozovatelé krematorií a obřadních síní pak podle nákladů v předchozím roce určí případné navýšení.

"Co se týče navýšení DPH, tak to ovlivní výslednou cenu, a to o tolik procent, o kolik vláda a parlament schválí. Zda nastane navýšení cen pohřbů a kremací kvůli energiím, to zatím říct neumíme," uvedla Vrbová. V českobudějovickém krematoriu se ročně koná v průměru 1640 obřadů a 2300 žehů zemřelých.

Průměrná cena pohřbu žehem s obřadem vyjde v současné době na 20 až 25 tisíc korun. Žeh zesnulého bez obřadu stojí pak zhruba okolo deseti tisíc. Pokud jde o pohřeb takzvaně do země, ceny se pohybují od 30 do 50 tisíc korun.

Témata:  pohřebnictví

Aktuálně se děje

22. října 2026 12:25

Letiště Praha nabídne v zimě 145 destinací. Přibudou nové linky do exotiky i Evropy

Zimní letový řád pražského letiště přinese 20 nových destinací a celkem 69 leteckých dopravců. Cestující budou moci využít nové spoje do evropských měst, Asie i exotických letovisek. Letiště očekává, že během zimní sezony odbaví více než 6,5 milionu cestujících.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Aleš Juchelka (ANO)

Stát přidá firmám na zaměstnance se zdravotním postižením. Podpora vzroste o desítky tisíc

Zaměstnavatelé, kteří vytvářejí pracovní místa pro osoby se zdravotním postižením, získají od státu vyšší podporu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze 48 na 90 tisíc korun na jednoho zaměstnance. Růst čeká také mzdový příspěvek, který se od ledna 2027 zvýší o 2500 korun měsíčně. Novela zákona o zaměstnanosti zároveň slibuje méně administrativy a pružnější pravidla pro vytváření pracovních míst.