Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nafta prodávaná v Česku je plná síry! Nepřijatelné, zlobí se ministr Kuba

Nafta prodávaná v Česku je plná síry! Nepřijatelné, zlobí se ministr Kuba

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila u čerpacích stanic v Česku prodej nafty s tak vysokým obsahem síry, který může až poškodit motor automobilů. Ve čtvrtek to oznámil ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS).

Vysoký obsah síry ČOI zjistila u největších prodejců paliv na trhu, jejich dodavatelem je jeden z největších dodavatelů pohonných hmot. Jeho jméno ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ani inspektoři zatím nezveřejnili, čekají na výsledek správního řízení."Správní řízení bude dokončené do dvou měsíců. Dodavateli hrozí pokuta až do pěti milionů korun," řekl na dotaz agentury Mediafax ústřední ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.Například ve vzorku odebraném na Šumpersku inspektoři zjistili na konci dubna překročení limitu síry téměř 40krát."Zjištění ČOI ukazují na to, že motorová nafta nebyla v pořádku. To je pro nás nepřijatelné. Uděláme vše, co je v našich silách, abychom zajistili řidičům, že budou u čerpacích stanic tankovat kvalitní palivu," uvedl ministr Kuba."Toto nejakostní palivo může způsobit nejen poškození motoru, ale celého systému. Mohlo by dojít například při předjíždění ke kolizi vozidla a zranění nebo usmrcení občanů," zmínil šéf ČOI."Každý z řidičů asi pozná, že se jeho auto nechová standardně, a pamatuje si, kde natankoval. Spotřebitelům bych chtěl doporučit, aby se při sebemenším podezření obrátili na nejbližší inspektorát ČOI," připojil Štěpánek na dotaz Mediafaxu. "Motor nebude akcelerovat a zrychlovat tak, jak by měl," doplnil ho ministr.Vzorky s nadlimitním obsahem síry pocházejí z celého Česka. Zatím není jasné, jestli dodavatel přidal síru do paliva úmyslně, nebo byla nafta kontaminovaná při přepravě."V této systémové záležitosti MPO jasně vyhlašuje válku," uzavřel Kuba při otázce na možnost záměrného pančování pohonných hmot.Obsah síry v motorové naftě byl postupně jakostní normou snižován až na současných 10 miligramů na kilogram, a to především kvůli nežádoucím emisím oxidu siřičitého, který škodí životnímu prostředí. Pokud se odchylka síry zvýší nad dvojnásobek povolené normy, může to kromě zvýšení emisí poškodit v autě katalyzátor a zařízení pro úpravu výfukových plynů.U vzorku odebraného v Olomouckém kraji mohla nafta způsobit poškození palivového systému a motoru. "Vzhledem k uvedeným odchylkám může dojít k odlišnému spalování paliva a poškození katalytického systému. Tento fakt by v důsledku mohl způsobit nedostatečnou akceleraci a problémy například při předjíždění," varovali inspektoři. Změněné jízdní vlastnosti by mohly vést až ke srážce s protijedoucím autem.Zvýšený obsah síry zjistila ČOI celkem u deseti vzorků motorové nafty ze 132 odebraných v závěru března a dubna u čerpacích stanic zejména ve Středočeském kraji, na Plzeňsku, Ústecku, na jihu Čech a severu Moravy. Množství síry tu bylo až čtyřnásobek nad povolenou mez."Nejvyšší obsah síry v motorové naftě, a to 402 miligramů na kilogram, byl odebrán 24. dubna v Olomouckém kraji," dodala ČOI. U vzorku ze Šumperska tak byl obsah síry 40krát nad stanovený limit.

Témata:  pohonné hmoty

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

19. listopadu 2024 10:26

Česko odebírá tolik ruského plynu jako už dlouho ne. Politici by to měli přiznat

Prý jsme se zbavili závislosti na ruském plynu, dozvídáme se už i z billboardů. Volby se blíží a kampaň startuje. Jenže zrovna v době, kdy Česko odebírá tolik ruského plynu jako už dlouho ne. Takže kampaň míří poněkud „mimo“. Přes 90 procent plynu, který do Česka nyní teče, je z totiž „ruského směru“, ponejvíce přímo z Ruska. Pokud odněkud dovážíme přes 90 procent tak důležité suroviny, jakou plyn představuje, je zvláštní hovořit o zbavení se závislosti. Laická veřejnost si pod tím nejspíše představí, že ruský plyn neodebíráme. Což ale není pravda.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.