Firma Molson Coors Brewing Company uzavřela konečnou smlouvu se StarBev o koupi podniku od vlastníků CVC Capital Partners i managementu za 2,65 miliardy eur (62,3 mld. Kč). Firma to sdělila v úterý.
StarBev se sídlem v nizozemském Amsterodamu a také v Praze, provozuje ve střední a východní Evropě devět pivovarů a v roce 2011 dosáhla tržeb téměř 0,7 miliardy eur (17,2 mld. Kč) a zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace činil 241 milionů eur. Kupní cena představuje přibližně jedenáctinásobek EBITDA. Pod StarBev v ČR patří Pivovary Staropramen. "Akvizice StarBev dokonale zapadá do strategie Molson Coors rozšiřovat naše portfolio prémiových značek a naši působnost na rostoucí trhy po celém světě," řekl Peter Swinburn, prezident a CEO Molson Coors. "Pivní trh střední a východní Evropy je atraktivní, vykazuje silné historické trendy a růstový potenciál, protože se celý region vrací k růstovým číslům, která byla vykazována v období před zahájením krize," doplnil. Společnost StarBev, která zaměstnává přibližně 4100 lidí, provozuje své výrobní závody v České republice, v Srbsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku, Maďarsku, Černé Hoře a své výrobky prodává také v Bosně a Hercegovině a na Slovensku. Výstav společnosti StarBev činí 13,3 milionu hektolitrů ročně a na každém z trhů, kde působí, patří mezi tři největší. Portfolio značek Starbev zahrnuje více než 20 značek, včetně lokálních piv jako Borsodi, Kamenitza, Bergenbier, Ozusko, Jelen a Niksicko, a na základě licence distribuuje například značky Stella Artois, Beck's, Hoegaarden, Lowenbrau a Leffe.
Po akvizici společnost Molson Coors očekává, že z růstových a nově se tvořících trhů bude plynout podstatně vyšší část celkových příjmů společnosti. "Realizace cílených akvizic, které rozšiřují naši globální přítomnost a zvyšují hodnotu pro akcionáře, je klíčovým pilířem naší růstové strategie. Naším závazkem je být disciplinovaným kupcem. Věříme, že tato akvizice, která je po finanční stránce působivá a splňuje veškeré naše požadavky na návratnost kapitálu, odpovídá právě těmto cílům," sdělil k tomu Swinburn. Molson Coors očekává, že transakce začne přinášet své ovoce během prvního celého roku a že do roku 2015 získá provozními synergiemi přibližně 50 milionů dolarů před zdaněním, především díky efektivitě výroby, nákupu, systémů a souvisejících oblastí.
Transakce musí nejdříve schválit některé evropské orgány pro regulaci hospodářské soutěže, očekává se, že bude dokončena ve druhém čtvrtletí 2012. Po dokončení transakce bude StarBev působit v rámci Molson Coors jako samostatná obchodní jednotka a i nadále bude sídlit v České republice, jak firma sdělila. Pivovary Staropramen prodaly v roce 2011 celkem 3,03 milionu hektolitrů piva, což je meziročně o osm procent více. Prodej společnosti v Česku loni meziročně vzrostl o devět procent. Na růstu se podílela, jak značka Staropramen s devítiprocentním nárůstem, tak značka Braník s nárůstem dosahujícím téměř 19 procent. Za zvýšeným prodejem na domácím trhu stojí podle firmy jak investice do nové stáčecí linky na stále oblíbenější PET lahve, která umožnila meziroční téměř trojnásobný nárůst prodeje tohoto typu balení, tak dvě novinky značky Staropramen: Staropramen Nefiltrovaný a Staropramen Cool Lemon. Severoamerická společnost Molson Coors Brewing Company je jednou z největších pivovarnických společností na světě. Mezi provozní segmenty společnosti patří Kanada, USA, Velká Británie a Molson Coors International. Společnost disponuje portfoliem vlastních a partnerských značek, včetně Coors Light, Molson Canadian a Carling. Firma Molson je zapsána na 2011 Dow Jones Sustainability Index (DJSI), nejuznávanějším globálním měřítku udržitelnosti globálních společností. DJSI hodnotí, jakým způsobem společnosti spravují rizika a využívají příležitostí napříč celou řadou hospodářských, ekologických a sociálních rozměrů.
Témata: pivovary
Související
11. září 2024 12:17
5. října 2022 10:36
31. března 2021 9:14
16. listopadu 2020 10:35
20. května 2020 10:52
7. listopadu 2019 11:44