Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zboží ve velkých řetězcích je o více než 20 % dražší než v tradičních prodejnách

Supermarkety, ilustrační fotografie
Supermarkety, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Druhá fáze průzkumu Družstva CBA, který srovnává ceny zboží napříč českým maloobchodem, ukázala na významně vyšší ceny ve velkých řetězcích v porovnání s tradičními prodejnami. Rozdíl mezi oběma trhy byl v průměru více než pětinový, nejvíce ho přitom ovlivnilo zboží ze sortimentu drogerie. Ceny ve specializovaných drogeriích byly průměrně o téměř polovinu vyšší než u tradičního trhu. Významným zjištěním byly také shodné ceny u stejného zboží napříč jednotlivými řetězci.

Maloobchodní Družstvo CBA provedlo v létě druhou část průzkumu, v němž srovnává ceny v prodejnách tradičního trhu a velkých řetězcích. Zatímco v první fázi v zimě se družstvo soustředilo především na alkoholické nápoje a mléčné výrobky, nyní se zaměřilo na slané trvanlivé potraviny, tuky a omáčky, drogerii a lihoviny. Vycházelo přitom z červnových cen nezlevněného zboží ve vlastních prodejnách, ve velkých řetězcích Albert, Kaufland, Penny Market a Lidl a také ve specializovaných drogeriích Teta a Rossmann. Závěry druhé fáze průzkumu přitom potvrdily již dřívější zjištění týkající se vyšších cen ve velkých řetězcích. „Při započítání všech 83 sledovaných položek byla jejich cena ve velkých řetězcích v průměru o více než 20 procent vyšší. Propastné rozdíly šlo zaznamenat především u drogerie, jejíž ceny byly nejen v řetězcích, ale především ve specializovaných sítích výrazně vyšší ve srovnání s prodejnami tradičního trhu,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.

U drogerie byly porovnávány ceny celkem 47 produktů. Srovnávané zboží bylo přitom v průměru ve velkých řetězcích dražší o 28,5 % než v tradičních prodejnách. Objevovaly se dokonce případy, kdy byl stejný produkt v řetězci nabízen za téměř dvojnásobnou cenu. „Ve specializovaných drogeriích byly rozdíly ještě vyšší. Zatímco v prodejnách CBA se konkrétní aviváž v červnu prodávala za 50 korun, jinde ji bylo možné pořídit za 120 korun. Takový rozdíl v cenách je opravdu enormní,“ doplnil Mazák. Ve výsledku tak byly ceny sledovaného zboží ve specializovaných drogeriích v průměru vyšší o téměř 44 %. „Ačkoliv naši konkurenci průběžně monitorujeme, takto výrazný rozdíl jsme nečekali,“ řekl Mazák.

Srovnání prodejních cen u slaných trvanlivých potravin pak ukázalo opět na výrazný rozdíl mezi velkými řetězci a tradičním trhem. Ceny v nadnárodních sítích zde byly o více než pětinu vyšší než v případě prodejen CBA. „Dlouhodobě upozorňujeme na skutečnost, že standardní cena zboží v malých prodejnách se pohybuje na úrovni běžné akční ceny v nadnárodním řetězci. Data z průzkumu toto tvrzení pouze potvrzují,“ uvedl předseda Družstva CBA.

V sortimentu tuků a omáček nebyl oproti jiným druhům zboží rozdíl v cenách tolik výrazný, i tak ale byly průměrné ceny v některých řetězcích o necelých 10 % vyšší než v případě tradičního trhu. Průzkum u tohoto sortimentu však poukázal na jinou zajímavou skutečnost: ve velkých řetězcích, napříč různými obchodními aliancemi byly stanoveny stejné prodejní ceny. „Ukazují to například výrobky Hellmans či Rama, u kterých hned tři ze čtyř sledovaných nadnárodních řetězců určily stejnou prodejní cenu, zhruba o čtyři procenta vyšší než u CBA. Poukazovali jsme na to už v minulosti, nyní to však máme podložené i konkrétními daty,“ upozornil Roman Mazák.

Jedinou kategorií, která sledovala stejný sortiment jako první část průzkumu, byly lihoviny. I u těch se v červnu projevily vyšší obchodní přirážky a marže velkých řetězců, což se promítlo do výše cen. Vyjádřeno konkrétními čísly byly při zprůměrování hodnot u všech sledovaných produktů v jednotlivých obchodních sítích ceny lihovin v nadnárodních řetězcích o 12,4 % vyšší než u prodejen tradičního trhu.

Modelové příklady produktů v jednotlivých kategoriích

Drogerie

Produkt

CBA

Kaufland

Albert

Rossman

Teta

Coccolino 1L Blue Splash

49,90 Kč

90,87 Kč

98,50 Kč

64,90 Kč

119,90 Kč

Solené trvanlivé výrobky

Produkt

CBA

Albert

Lay's Salted 150g

29,90 Kč

37,90 Kč

Tuky, omáčky

Produkt

CBA

Kaufland

Albert

Penny

Lidl

Hellmans 420ml majonéza

54,90 Kč

56,90 Kč

59,90 Kč

56,90 Kč

56,90 Kč

Lihoviny

Produkt

CBA

Kaufland

Albert

Penny

Magister Original 22% 0,5L

149,00 Kč

175,00 Kč

179,00 Kč

174,00 Kč

Druhá fáze průzkumu cen potravin

Průzkum provedl expertní tým Družstva CBA v průběhu léta. Srovnávány byly ceny 83 výrobků ze sortimentu drogerie, lihovin, tuků, omáček a slaných trvanlivých potravin. Z tradičního trhu byly ceny sledovány v prodejnách Družstva CBA. Zahraniční řetězce zastupovaly Kaufland, Albert, Lidl a Penny Market. Sítě drogerií pak Rossmann a Teta. Ceny ve velkých řetězcích byly v průměru o více než 20 % vyšší než u tradičního trhu. Největší rozdíl bylo možné zaznamenat u drogerie (ve specializovaných drogeriích bylo zboží v průměru až o polovinu dražší oproti tradičnímu trhu) a slaných trvanlivých potravin. Zjištěna byla opakovaně také stejná výše cen jednotlivých produktů u různých nadnárodních řetězců.

Témata:  zboží supermarkety potraviny

Aktuálně se děje

30. dubna 2024 10:43

MMF aktualizoval výhled. Německo bude těsně nad nulou. Rusko naopak poroste. Sankce evidentně selhaly

KOMENTÁŘ Vladimíra Pikory: Mezinárodní měnový fond (MMF) v dubnu aktualizoval svoji prognózu a řekl nám, jaký očekává vývoj hlavních ekonomik světa. Nabídl obrázek, který ovšem není pěkný. Data ukazují, že Evropa se stává skanzenem. Budeme mít další slabý rok, kdy se budeme pohybovat těsně nad nulou, zatímco jiným se bude dařit lépe. Nůžky mezi námi a Ruskem se podle dat přivřou. Tak to ale přece být nemělo.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy