Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Senioři drží krok s dobou. Mají platební karty a chtějí se bavit

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

70 % rodičů a prarodičů seniorského věku vlastní platební kartu. Téměř třetina z nich jí aktivně využívá k nákupu na internetu. Jsou soběstační a rádi chodí do společnosti, před aktivním sportem spíše upřednostňují pravidelné procházky.

Mimo běžné náklady na nájem, energie a jídlo utratí podle svých potomků měsíčně nejčastěji 1000 až 2000 Kč na osobu. Většině z nich však důchod neumožnil větší seberealizaci ve smyslu celoživotního vzdělávání a koníčků, na které během pracovního života neměli čas. Věnují se spíše péči o dům a zahradu, říká průzkum společnosti Doro realizovaný agenturou Rondo Data.

K nákupu na internetu používá platební kartu téměř třetina seniorů

„Většina seniorů vlastní debetní nebo kreditní kartu (70 %), kterou používají i k nákupu v internetových obchodech (27 %). Zatímco téměř třetina používá platební kartu i k nákupu online, o něco menší procento skrze ní platí pouze v kamenných obchodech (24 %). Někteří senioři pak upřednostňují tradiční platbu v hotovosti a kartu používají pouze na výběr z bankomatu (19 %),“ informuje o výsledcích průzkumu Tomáš Kučera, jednatel společnosti Rondo Data.

Jsou soběstační. A chtějí se bavit

Člověk je tvor společenský, dlouhodobá samota mu neprospívá. O to více to platí ve stáří. „Průzkum Rondo Data ukázal, že většina rodičů a prarodičů seniorského věku nepotřebuje asistenci ani péči (88 %). Z toho je 41 % seniorů naprosto soběstačných, 24 % potřebuje pouze občasnou pomoc, například s úklidem nebo vařením. Podobné procento seniorů pak spíše pomáhá svým potomkům, než naopak (23 %),“ říká Dominika Uhrová ze společnosti Doro.

Více než třetina seniorských rodičů a prarodičů se ráda zúčastňuje různých společenských akcí (34 %). Většina sice vůbec nesportuje (47 %), ale snaží se pravidelně chodit na vycházky (32 %), nebo jezdit na kole (7 %). Svůj volný čas nejčastěji tráví péčí o dům a zahradu (45 %), nebo se věnují svým zájmům a koníčkům (17 %). Zcela novým aktivitám se ale podle odpovědí svých potomků většina z nich nevěnuje, důchod jim v tomto ohledu nepřinesl možnost větší seberealizace (64 %). Zbylé procento lidí v důchodu realizuje koníčky, na které dříve neměli čas (26 %), studuje (4 %), častěji sportuje (3 %), nebo se zapojilo do různých spolků a neziskových skupin (3 %).

Kolik senioři utratí za měsíc?

Podle většiny respondentů (22 %) utratí jejich rodiče a prarodiče v seniorském věku 1000 - 2000 Kč měsíčně na osobu, jedná se o útratu mimo běžné náklady jako nájem, energie a jídlo. Menší část v průzkumu uvedla částku do 3000 Kč (18 %) a stejné procentuální zastoupení vybralo útratu mezi 500 - 1000 Kč. Více než 5000 Kč měsíčně utratí podle svých potomků 14 % seniorů.

Témata:  důchodci senioři platební karty

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.