Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Od ledna 2018 se valorizují všechny důchody. O kolik se zvýší?

Peníze CZK, ilustrační fotografie
Peníze CZK, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Od lednové splátky roku 2018 se základní výměra důchodu zvýší o 150 Kč, procentní výměra důchodu vzroste o 3,5 %. Zvýšení u bezmála 3,5 milionu vyplácených důchodů provede Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) automaticky, není potřeba o ně žádat.

Všem příjemcům důchodu, bez ohledu na to, zda je jim důchod vyplácen v hotovosti prostřednictvím České pošty, s. p. nebo bezhotovostně na účet, zašle ČSSZ v období od poloviny prosince do poloviny ledna oznámení běžnou listovní zásilkou na jejich adresu evidovanou v ČSSZ.

O kolik se důchody zvýší Valorizace se týká všech druhů důchodů, tj. starobních, včetně předčasných starobních důchodů, invalidních (pro invaliditu prvního, druhého i třetího stupně), vdovských, vdoveckých a sirotčích. Základní výměra důchodu (stejná pro všechny druhy důchodů) se zvýší o 150 Kč, tj. z 2 550 Kč na 2 700 Kč. Procentní výměra důchodu, která je individuální a závisí na získaných dobách důchodového pojištění a dosahovaných příjmech (výdělcích), vzroste o 3,5 %. Zvýšení důchodů je upraveno nařízením vlády č. 343/2017 Sb., na základě kterého se valorizují důchody vyplácené z českého důchodového pojištění, které byly přiznány před 1. 1. 2018. Příklad valorizace důchodu Je-li letos důchod vyplácen ve výši například 11 828 Kč (průměrná výše starobního důchodu ke konci září 2016), tvoří ho základní výměra 2 550 Kč a procentní výměra 9 278 Kč. Od lednové splátky důchodu v roce 2018 se základní výměra zvýší o 150 Kč na 2 700 Kč, procentní výměra se zvýší o 3,5 %, tj. o 325 Kč (částka zvýšení se vždy zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru). Od lednové splátky bude výše důchodu 12 303 Kč měsíčně, tj. důchod se zvýší o 475 Kč. 

Tabulka: Příklad valorizace

Výše vypláceného důchodu v roce 2017 (v Kč) Výše důchodu po valorizaci od lednové splátky 2018 (v Kč) Důchod se od lednové splátky 2018 zvýší o (v Kč): 5 000 5 236 236 6 000 6 271 271 7 000 7 306 306 8 000 8 341 341 9 000 9 376 376 10 000 10 411 411 11 000 11 446 446

Valorizují se i tzv. dílčí důchody Zvýšení se týká také tzv. dílčích důchodů, které byly přiznány podle koordinačních nařízení Evropské unie nebo podle mezinárodních smluv o sociálním zabezpečení. V tomto případě se procentní výměra důchodu zvýší také o 3,5 % své hodnoty. Základní výměra dílčího důchodu se však zvýší o poměrnou část ze 150 Kč, která odpovídá poměru české doby vůči celkově získané době pojištění. Zvyšují se také příplatky k důchodům Od lednové splátky 2018 se podle nařízení vlády č. 344/2017 Sb. zvýší i vyplácené příplatky k důchodu přiznané podle nařízení vlády č. 622/2004 Sb., o poskytování příplatku k důchodu ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem, a příplatky podle zákona č. 357/2005 Sb., o ocenění účastníků národního boje za vznik a osvobození Československa a některých pozůstalých po nich. Tyto příplatky se zvýší o 3,5 % celkové výše příplatku.

Témata:  důchody,  ekonomika

Aktuálně se děje

6. října 2026 11:24

29. září 2026 12:53

Dálniční známky čekají od ledna změny. Novinky potěší řidiče

Od 1. ledna 2027 se mají změnit pravidla pro dálniční známky. Řidiči se nemusí obávat dalšího automatického zdražení a jednodenní známka nově nabídne delší dobu platnosti. Novelu už schválila Poslanecká sněmovna, nyní ji čeká Senát.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Ošetřovné na dítě: Kdy na něj máte nárok a kolik vám stát vyplatí

Horečka, angína nebo střevní viróza dítěte obvykle znamenají, že jeden z rodičů musí na několik dní zůstat doma. Ošetřovné však nepokrývá jen nemoc či úraz dítěte. Nárok může vzniknout také při karanténě, nečekaném uzavření školky nebo školy či tehdy, když onemocní osoba, která se o dítě běžně stará. Jiná pravidla se naopak uplatní při pouhém doprovodu dítěte k lékaři nebo během plánovaných školních prázdnin.