Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

České důchodce děsí toto

České důchodce děsí toto

Foto: DataLife

Více než 600 tisíc českých seniorů nesdílí s nikým domácnost a podle posledního průzkumu Českého červeného kříže se až třetina z tohoto počtu cítí osamělá. Podle zjištění sociologů se důchodci bojí samoty dokonce víc než smrti.

V důchodovém věku lidé přicházejí o partnery, podle zjištění častěji ženy, a nemají tak s kým sdílet každodenní radosti i strasti života. Se samotou se potýká každý třetí senior nad 75 let, píší Lidové noviny. A strach z osamoceného života je podle průzkumu sociologů dokonce větší než z konce života.

"Na smrt bývají starší lidé svým způsobem připraveni. Je to životní bod, který, když přijde rychle, je jasný. Hůře nesou představu, že už nebudou soběstační a kvůli tomu budou možná i osamělí. Když jsme se ptali aktivních seniorů, co by preferovali, tak většinou odpovídali, že to, aby jejich život skončil ještě v době, kdy se o sebe dokážou sami postarat," uvedla socioložka Olga Starostová.

Více než samoty se čeští senioři obávají nemocí a polovina dotázaných existenčních problémů. Podle průzkumu se v nejhorší situaci ocitají ženy nad 75 let, které žijí ve velkých městech. Těch je podle údajů Českého statistického úřadu kolem 216 tisíc, mužů přibližně čtvrtina z tohoto počtu.

Jak však zajistit, aby osamělí důchodci nezůstávali neustále sami zavření ve svém bytě, to je otázkou. Stát má v tomto ohledu značné rezervy. V první řadě by situaci alespoň částečně mohla vyřešit mezigenerační pomoc, která je podle ředitelky Gerontologického centra Ivy Holmerové nedostatečná.

Témata:  důchodci

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy