Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Z nespolehlivých plátců DPH se stávají nespolehlivé osoby

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V ČR je aktuálně evidováno 10 448 nespolehlivých plátců DPH. V listopadu se jejich počet zvýšil o 50, což je nejméně za poslední dva roky. Důvodem nízkého přírůstku subjektů v registru je extrémní nárůst firem, které byly z registru vymazány, současně se ale staly nespolehlivou osobou. Informace dnes zveřejnila poradenská společnost Bisnode, která se zabývá poskytováním ekonomických informací o firmách.

„Od 1. července na základě zákona o dani z přidané hodnoty vznikl institut tak zvané nespolehlivé osoby, kterou se na základě rozhodnutí správce daně může stát fyzická i právnická osoba. Jedná se buď o subjekty, které nejsou plátci DPH a závažným způsobem poruší povinnosti vztahující se ke správě daně nebo subjekty, které přestaly být plátcem DPH v okamžiku, kdy byly uvedeny v registru nespolehlivých plátců DPH,“ vysvětlila analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že institut nespolehlivé osoby byl zaveden s cílem zamezit snaze některých podnikatelů zbavit se označení nespolehlivého plátce DPH.

„Ke konci listopadu jsme v databázích Bisnode evidovali 387 nespolehlivých osob, z nichž 95 procent bylo v minulosti na seznamu nespolehlivých plátců DPH. Pokud by u těchto subjektů nedošlo ke zrušení registrace k platbě DPH, v ČR by aktulně podnikalo 10 830 firem a živnostníků s nálepkou nespolehlivého subjektu,“ dodala Petra Štěpánová z Bisnode.

Témata:  ekonomika,  DPH

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Rodiče mohou na daních získat přes 27 tisíc korun ročně

Začátek školního roku přináší rodinám zvýšené výdaje za školní potřeby, obědy, kroužky nebo školné. Samotný nástup dítěte do školky či školy však rodičům žádnou novou daňovou úlevu nezakládá. Nadále mohou využívat především daňové zvýhodnění na vyživované dítě. Pozor si musí dát na to, který z rodičů je uplatňuje, na správné pořadí sourozenců i na změny ve společné domácnosti.