Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

ČNB sazby neměnila. Hypotéky se prodávají okolo 2 procent

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Průměrná nabídková sazba hypoték vzrostla v září na 2,20 %, vyplývá z aktuálních dat společnosti GOLEM FINANCE. Oproti loňskému roku se nyní hypotéky prodávají o 3 desetiny dráž. Kolik je to v přepočtu na koruny a jak se budou sazby vyvíjet dál?

Hned v úvodu měsíce září rozhodla o zvýšení úrokových sazeb své Variabilní hypotéky Moneta Money Bank a k plošnému navýšení sazeb došlo také u UniCredit Bank. Poté se k růstovému trendu připojila také Oberbank. Vedle toho Raiffeisenbank ukončila jednu akční nabídku na Vysokou hypotéku a přišla s Podzimními hypodny, které se sazbami rovněž zahýbali. Aktuálně jsou však na kampaňových hodnotách, takže nižší, než na začátku měsíce. Výsledkem výše uvedených změn je nárůst cenových indexů téměř ve všech měřených kategoriích.

Titulní index GOFI 70, který měří průměrnou nabídkovou sazbu hypoték do 70 % LTV a jeho vývoj dlouhodobě koreluje s respektovaným indexem realizačních sazeb (FINCENTRUM HYPOINDEX) v září vzrostl o 6 setin procentního bodu na 2,20 %. Oproti loňskému roku jsou nyní 70% hypotéky dražší o zhruba 3 desetiny procentního bodu.

Podobný trend vidíme i v dalších sledovaných kategoriích. Hypotéky do 80 % LTV zdražily na 2,11 %. Index GOFI 90 meziměsíčně stoupl o 5 setin na 3,14 %. Výjimkou jsou pouze hypotéky nabízené v pásmu do 85 % zástavní hodnoty nemovitosti, u kterých došlo k drobné cenové korekci směrem dolů, kdy ze srpnových 3,01 % index GOFI 85 klesl na 2,97 %. Změnu trendu však v této kategorii regulované doporučením ČNB, tzn. úvěrů nad 80 % LTV neočekáváme.

Ziskovost banky dohánějí na počtech a objemech sjednaných hypoték

Vývoj nabídkových sazeb má svou logiku. Bankám zdražují peníze na vstupu a tuto nevýhodnou situaci se banky snaží zohlednit v cenách poskytovaných úvěrů. Zároveň však platí, že při takto nízkých maržích bankám nezbývá nic jiného, než prodávat tzv. na objem, takže ceny úvěrů se napříč bankami až neuvěřitelně přiblížily a žádná z bank zároveň nechce být tou, která bude sazby zvyšovat. „Klienti, ačkoliv jsou sazby hypoték stále na extrémně nízkých úrovních, vnímají úrokovou sazbu jako jeden z hlavních argumentů při výběru banky. Naším úkolem je vytvořit jim skutečně objektivní porovnání celkové nákladovosti, tedy i se započtením všech souvisejících poplatků,“ říká Libor Ostatek, ředitel makléřské společnosti GOLEM FINANCE, která se specializuje na poradenství v oblasti hypoték a úvěrů ze stavebního spoření.

Hypotéky jsou nyní o 3 desetiny procenta dražší než před rokem. U 2milionové hypotéky s 20letou splatností tento nárůst znamená navýšení měsíční splátky o 300 Kč, což rozhodně není nic dramatického a stále platí, že hypotéky jsou z historického pohledu extrémně levné.

ČNB se rozhodla sazby nezvyšovat. Trend růstu však bude pokračovat

Podle našeho názoru sazby budou i nadále pokračovat v pozvolném růstu. Jedním z argumentů této úvahy je postupný nárůst úrokových sazeb ČNB a trend na mezibankovním trhu je skutečně neúprosný. Cena peněz je nyní již zhruba na úrovni poloviny roku 2013, což má znatelný dopad na marže bank. V roce 2013 byla nabídková sazba hypoték okolo 3 procent, nyní se většina hypotečních úvěrů sjednává se sazbou okolo 2 %, a pokud je klient schopen vyjednávat nebo využije služeb hypotečního specialisty, může se stále ještě dostat pod hranici 2 procent.

Česká národní banka minulý týden jednala o nastavení základních sazeb. Sazby ČNB ovlivňují ceny hypoték pouze nepřímo, ale trendově spolu s určitými odchylkami dlouhodobě vážou. Další zasedání ČNB bude v listopadu a i zde pravděpodobnost dalšího posunu sazeb směrem vzhůru sílí.

Témata:  hypotéky finance Česká národní banka (ČNB)

Související

Aktuálně se děje

2. října 2025 17:10

Podvodníci cíleně lákají na doplňky stravy: Jak se bránit

S příchodem podzimu roste zájem o posílení imunity a s ním i prodej vitamínů a nejrůznějších doplňků stravy. V této době se také zvyšuje aktivita internetových podvodníků, kteří se snaží vydělat na obavách spotřebitelů o zdraví. Podvodníci často využívají zdánlivě atraktivní nabídky na sociálních sítích, v reklamách či na neznámých internetových stránkách. Jak poznat podvod a co dělat, pokud vám podezřelý produkt dorazí domů?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neznalost a psychické vyčerpání brání dlužníkům využít oddlužení

Novela insolvenčního zákona měla lidem cestu k oddlužení usnadnit. Přesto počet nových insolvenčních řízení meziročně roste jen o 12 %, přičemž desítky tisíc lidí ročně by tuto možnost mohly využít – většina o ní ale stále neví. Výzkum Konsorcia dluhových poraden ČR ukázal, že dlužníkům brání nejen neznalost změn, ale i psychické vyčerpání a složité životní podmínky.