Třetina Čechů někdy půjčila svou platební kartu někomu blízkému a pouze necelá pětina lidí si pro své nákupy vybírá výhradně online obchodníky s 3D Secure zabezpečením. To jsou jen některé nešvary, na které ČSOB přišla ve svém průzkumu. Šetření je součástí kampaně, kterou banka poukazuje na nástrahy číhající na klienty a jejich peníze nejen na internetu.
Finanční gramotnost Čechů je v této oblasti dlouhodobě na špatné úrovni. Jen čtvrtina dotázaných například ví, co je skimming. Nejhůř si vedeme, pokud jde o pohyb v online světě. „Téměř dvě třetiny dotázaných si myslí, že používání internetového a mobilního bankovnictví je bezpečné při dodržení základních pravidel. Právě v jejich dodržování však máme zásadní mezery. Nejslabším článkem je přitom vždy člověk. Stačí chvilka nepozornosti, aby se stal obětí důmyslných praktik zlodějů,“ popisuje Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB zodpovědný za řízení rizik. Průzkum však neodhalil jen nedostatky. „Existují i oblasti, ve kterých si vedeme poměrně dobře. Například, e-mail s žádostí o vyplnění citlivých údajů, jako jsou PIN nebo číslo karty, by rovnou smazalo 65 % dotázaných. Data by bez problémů vyplnilo jen necelé procento,“ dodává Kořínek.
V jiných oblastech jsme se ale stále ještě nepoučili. Konkrétně radu nedávat svou platební kartu z ruky jsme si zatím neosvojili. Třetina (32 %) dotázaných totiž přiznala, že někdy půjčila kartu někomu jinému. Tři čtvrtiny lidí kartu nosí v peněžence s ostatními doklady a hotovostí, a v případě krádeže by tak přišli o vše. Polovina (53 %) by navíc na krádež karty přišla až u pokladny, protože přítomnost karty v peněžence kontroluje pouze, když potřebuje zaplatit.
Od prevence přes první pomoc
Na štíru jsme i se zabezpečením chytrých mobilních telefonů. Jako praktického pomocníka proto nyní ČSOB spouští mobilní aplikaci „NaAndroid“, která zkontroluje zabezpečení chytrého telefonu, jako PIN, zámek displeje, instalaci z neznámých zdrojů či rooting a pomůže nainstalovat vhodné bezpečnostní prvky. „Aplikaci jsme vyvinuli, abychom pomohli klientům zvýšit zabezpečení jejich mobilních zařízení. I když drtivá většina dotázaných používá chytrý telefon, zjistili jsme, že celá třetina z nich si přístup do svého telefonu nijak nechrání – nepoužívá heslo, ani zámek displeje s odůvodněním, že toto opatření zdržuje,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB a Ery Poštovní spořitelny. Aplikace „NaAndroid” je ke stažení na Google Play.
Součástí edukační kampaně je i nová microsite zaměřená na bezpečnost elektronického bankovnictví a platebních karet, kde klienti ČSOB i Ery Poštovní spořitelny najdou praktické rady a tipy, upozornění na aktuální hrozby. Celý projekt banka odstartovala zábavně-naučným videem, které si pohrává s nepozorností uživatelů internetu.
ČSOB proti nástrahám na internetu bojuje dlouhodobě. Před časem jako první na českém trhu spustila pojištění proti internetovým rizikům, které pokrývá nebezpečí nákupu zboží na internetu, zneužití platební karty a identity na internetu nebo poškození pověsti na internetu. Od představení produktu na začátku letošního roku ČSOB s klienty uzavřela více než tisíc těchto pojistek. V loňském roce pak banka spustila pro klienty ČSOB službu Smart klíč, která je alternativou k dosavadním SMS kódům potvrzujícím platby zadané v internetovém bankovnictví.
Související
15. srpna 2024 14:02
22. července 2024 15:16
29. června 2024 21:29
7. února 2024 10:33
30. srpna 2023 10:44
11. srpna 2023 10:19