Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dává se spropitné automaticky, nebo si ho musí obsluha zasloužit?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Češi rozhodně neberou spropitné jako automatickou záležitost, dva za tří tvrdí, že si ho personál musí zasloužit. Nejčastěji obsluze nechávají paušálních 20 až 40 korun, ve třetině případů útratu jen zaokrouhlí na koruny. Problémy nastávají, pokud chce host platit kartou – každý druhý přiznává, že si není jistý, jak v takovém případě spropitné dát. Zjistil to průzkum společnosti STEM/MARK pro společnost Storyous.

„V restauraci nejde jen o to, abychom se napili a nasytili. Mělo by se jednat o celkový gastro zážitek, který se skládá jak z výborného jídla a nápojů, tak z ochotné obsluhy, která přispívá k atmosféře. Za to si pak zaslouží adekvátní spropitné,“ uvádí Igor Třeslín, šéf společnosti Storyous, která vyvíjí podkladní systémy pro gastro. Devět hostů z deseti bere spropitné jako výraz toho, že bylo vše v pořádku – dvě třetiny ho rozhodně nedávají automaticky, ale až podle toho, zda si ho obsluha zaslouží. Pokud jsou číšníci sympatičtí, jejich šance na spropitné stoupá.

Tuzemští hosté stále nejsou příliš štědří

„Lidé nemají jasno o výši spropitného. Obecné doporučení je 10 procent z útraty – tím nikdy nic nezkazíte. Pokud se ovšem číšník i kuchař postarali o nezapomenutelný večer či skvěle zvládli rodinnou oslavu, je dobré je odměnit ještě lépe,“ myslí si Třeslín. 10 procent z útraty ovšem personálu nechává jen každý pátý host, podobně je tomu u ochoty zaplatit ještě něco navíc, pokud s obsluhou panovala maximální spokojenost. Naopak 70 procent respondentů obsluhu odmění jen pár desetikorunami, třetina pak dokonce zaokrouhluje pouze na koruny. Argumentují, že kvalitní služby i jídlo by měly být samozřejmostí a není důvod je odměňovat zvlášť.

U placení kartou si Češi nejsou jistí

Pokud bylo jídlo výborné a obsluha udělala dobrý dojem, nastává další problém. Polovina Čechů váhá, jak mají vlastně spropitné dát, pokud chtějí platit kartou. „I v takovém případě si obsluha nějakou tu pozornost zaslouží. Jestliže váháte, jak spropitné u platby kartou dávat, zeptejte se personálu. Moderní pokladní systémy dokážou spropitné přijmout, stačí obsluze říci, v jaké ho necháváte výši. Popřípadě můžete částku za jídlo uhradit kartou a obsluze nechat spropitné v hotovosti,“ radí Třeslín.

Spropitným se snažíme udělat dojem

Částka, kterou hosté dají personálu navíc, ale nemusí odpovídat pouze jejich spokojenosti s jídlem a obsluhou. 17 procent mužů přiznává, že občas dávají velmi vysoké spropitné, aby udělali dojem na svůj doprovod. Z průzkumu vyplývá, že minimálně na část žen tato taktika funguje. Každá pátá totiž potvrzuje, že si o svém doprovodu dělá úsudek i podle toho, jaké nechá spropitné.

Témata:  spropitné restaurace

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

23. dubna 2024 10:49

Tesco rozšiřuje studentskou slevu na průkaz ISIC i na víkendy

Od října minulého roku funguje ve všech obchodech Tesco v Česku desetiprocentní sleva pro studenty starší osmnácti let na studentský průkaz ISIC od pondělí do pátku. To se nyní na základě názorů studentů mění. Od pondělka 22. dubna mohou se slevou nakoupit i o víkendech.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Kdo investuje v Česku do kryptoměn?

Podle výzkumu globální platformy pro sběr dat statista.com uvedlo v roce 2022 vlastnictví některé digitální měny 13 % Čechů. V roce 2021, kdy nejznámější kryptoměna bitcoin dosahovala jedněch ze svých nejvýznamnějších maxim, činil podíl kryptoměnových investorů dokonce 15 %. Data také ukazují, že majitelé kryptoměn v Česku se zajímají o technologie a mají zájem na řešení inflace nebo nedostupného bydlení.