Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Svatomartinských vín bude letos méně

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Mladých vín nesoucích značku Svatomartinské, bude letos a trhu nejméně o 25 procent méně než v uplynulých letech. Důvodem je nejistý odbyt vína vzhledem k pandemii koronaviru. V tiskové zprávě o tom informoval Vinařský fond, který ochrannou známku přiděluje. Každý rok obvykle putuje na trh okolo dvou milionů lahví.

Už nyní je téměř jisté, že po 11. listopadu nebude možné pořádat hromadné akce pro více lidí, košty, ochutnávky ani slavnosti. Pro řadu vinařů zaměřených na gastronomii je největší hrozbou to, že zůstanou i nadále uzavřené restaurace.

"Martinská vína sice letos dělat budeme, ale ve srovnání s minulostí maximálně čtvrtinové množství. Naštěstí máme hodně koncových zákazníků, kteří o něj budou mít zájem. Ale víc ho připravovat nebudeme, bez slavností a otevřených restaurací to pro nás nemá smysl," řekl ČTK vinař Jiří Maděřič z Moravského Žižkova.

Odbyt pro Svatomartinské tak budou mít zajištěný zejména ta vinařství, která svá vína dodávají do obchodních řetězců. Vinařský fond vyzývá všechny milovníky vína, aby si Svatomartinské dopřáli i bez velkých slavností.

"Hezké chvíle se ale dají jednoduše zažít i doma. Víno si můžeme objednat prostřednictvím e-shopů našich vinařů nebo koupit v obchodech, jídlo pak třeba prostřednictvím donáškových služeb. Tento způsob oslavy svatého Martina je nejenom bezpečný, ale zároveň poslouží jako podpora našim vinařů a restauratérů, kteří teď věrnost svých zákazníků potřebují," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Sklizeň hroznů určených na Svatomartinské víno začala už v polovině září, letošní sklizeň se vrátila k tradičním termínům, ve srovnání s minulými teplými roky je tak o dva až tři týdny opožděná. "Lze předpokládat, že letošní svatomartinská vína budou velmi aromatická, lehčího ovocného charakteru s alkoholem do 12,5 procenta. Budou vynikat svojí svěžestí, díky pikantním kyselinkám, což je velmi žádoucí hlavně u odrůd jako je Muškát moravský, Müller Thurgau a Veltlínské červené rané, které právě v horkých letech kyselinku příliš nemají," očekává hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz.

Odborná komise bude vzorky od zájemců o značku Svatomartinské posuzovat 22. a 30. října. Při bodování musí proto víno získat 80 bodů z celkových 100 bodů. Hodnotí se čistota vína, barva, vůně, chuť a celkový dojem.

Značka svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ochrannou známku každoročně propůjčuje vinařům. Loni známku získalo 97 vinařství, která nabízela celkem 366 druhů těchto vín.

Témata:  Svatomartinské víno víno Koronavirus COVID-19

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy