Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Šmejdi využívají nouzového stavu. Předražené roušky často vůbec nedorazí

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Vyhlášení nouzového stavu a strachu z koronaviru začali masivně zneužívat také tzv. šmejdi. Využívají toho, že se lidé bojí nákazy, stejně tak černých scénářů ohledně ekonomického dopadu. Zejména senioři totiž vedle strachu z onemocnění tradičně slyší na magická slůvka jako sleva či nižší cena u dlouhodobých služeb.

Za falešnou vidinou nižších cen energií nabádají energetičtí šmejdi spotřebitele ke změně dodavatele. Využívají tak krizové situace a volají především bezradným seniorům, kterým nabízejí možnost uspořit díky rekordně velkému poklesu cen energií způsobeným současnou situací týkající se koronavirové pandemie. Tento pokles cen se však zatím nekoná a konat nemůže. Nákup energií je totiž dlouhodobý proces, který se děje průběžně, nikoliv v daném okamžiku. Případné změny cen energií na burzách se projeví až v dlouhodobém horizontu.

„Energetičtí šmejdi jsou většinou svými šéfy systematicky školeni v oblasti obchodních a manipulativních technik. Zde se opět rychle přizpůsobili aktuální situaci. Prodejcům pak stačí vymámit po telefonu pouze souhlasné ano a smlouva je platná. Vyvázat se z ní pak bývá velice drahé. Na první pohled kolikrát ani není jasné, že k volajícímu hovoří zprostředkovatel, který se snaží vnutit nového dodavatele,“ varuje nejen seniory Jan Kovalský z Energie ČS.

Situace je v současné situaci o to vážnější, že v případě, kdy lidé podvodníkům podlehnou, podání odvolání proti uzavřené smlouvě, či její zrušení, vyžaduje návštěvu pošty. A tam se zejména senioři obávají nyní chodit.

Z nouzového stavu v ČR těží i další šmejdi, kteří se nyní zaměřují na prodej roušek či respirátorů po telefonu. Ti cílí také zejména na seniory. Jeden z případů je například seniorka z Pardubic, kde se jí podvodník, vydávající se za zástupce pojišťovny, snažil prodat roušky. Pardubický magistrát proto apeluje v těchto dnech na své občany, aby se podobnými nabídkami nenechali oklamat a neposílali podvodníkům předem peníze.

Podobná situace je v posledních dnech také na internetu, kde řada podvodníků nabízí opět předražené roušky či respirátory, které často zákazníkům ani nepošle. Využívají toho, že většina prověřených e-shopů nyní apeluje na využívání bezhotovostních plateb či plateb předem, aby se minimalizoval kontakt kurýrů s možnými nakaženými osobami.

Na internetu se objevují ale také další e-shopy, které ale ve skutečnosti e-shopy nejsou. „Jde o anonymní provozovatele, kteří zatím jen sbírají osobní data, která se pak dají využít třeba pro telefonní marketing, ale v budoucnu by mohli chtít od spotřebitelů i peníze za výrobky, které třeba ani neodešlou, jako se to děje u mnoha dalších podvodných anonymních webů,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Témata:  Předváděcí akce (tzv. šmejdi) energetičtí šmejdi roušky Koronavirus COVID-19

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy